7
Nienke de Boode geeft "Rosewood - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Nienke de Boode op 22 november 2015.
0
0

Rosewood - Eerste aflevering

Procedurals hebben we genoeg en toch komt er elk jaar weer een aantal nieuwe bij. En elke keer ook net iets anders zodat ze zich kunnen onderscheiden van de rest. Dit jaar is dat natuurlijk niet anders en krijgen we de nieuwe serie Rosewood van Fox, een onmiskenbare procedural. We volgen het duo van Rosewood (Morris Chestnut, The Best Man), privaat patholoog, en detective Villa (Jaina Lee Ortiz, The After), net terug uit New York. In de eerste aflevering leren de twee elkaar kennen, en wat begint als een moeizame samenwerking, blijkt uiteindelijk toch een goed team te zijn.

Zoals het een echte procedural betaamt, wordt er gebruik gemaakt van het zaak-van-de-week-concept. En zoals een beetje schrijver van procedurals weet, moet de eerste zaak ook wel direct een goede zijn, het liefst ook nog persoonlijk. En dat is dan nu ook zeker het geval. De zaak van deze week is namelijk een auto-ongeluk van een meisje dat volgens haar ouders een hekel had aan autorijden en nooit met 90 miles per uur over een enge weg zou rijden. Rosewood’s eigen moeder draagt de zaak voor en blijft er later op hameren dat de dood van het meisje echt geen ongeluk kan zijn geweest. Zo wordt de zaak direct een stuk persoonlijker en heb je een goed (?) begin voor je serie.

Dat vraagteken achter ‘goed’ heb ik er maar bijgezet omdat ik altijd een beetje twijfel in hoeverre zoiets nou wat heeft toegevoegd aan de serie. Ik vond namelijk de moeder van Rosewood (Lorraine Toussaint, Orange is the New Black) erg irritant. Het karakter komt voor mij als compleet overbodig naar voren en ik ergerde me er zelfs af en toe aan. Jammer dus. Dat ‘persoonlijk’ maken, had van mij dus niet zo gehoeven. Waarschijnlijk had ik het zelfs beter gevonden als ze niet gelijk die kaart hadden gespeeld.

Rosewood
© FOX

De acteurs zijn goed op elkaar ingespeeld dus die wisselwerking tussen hen komt goed naar voren.

Het gegeven van de serie is wel leuk. Zoals het er na de eerste aflevering uitziet (en volgens de beschrijving van FOX) draait het in de serie vooral om de wisselwerking tussen Villa en Rosewood. Rosewood is optimistisch en enthousiast, ondanks het feit dat hij een dodelijke ziekte heeft. Villa is een stuk rustiger en cynischer. Ze is agente en heeft het zwaar met de dood van haar man. Deze verschillen in persoonlijkheid geven botsingen en die zijn leuk om naar te kijken. De acteurs zijn goed op elkaar ingespeeld, dus die wisselwerking komt ook wel echt goed naar voren. Zonder dat zou deze serie waarschijnlijk geen enkele kans hebben in de toch al drukke wereld van soortgelijke series. De zus van Rosewood en haar verloofde hebben nog wel ruimte om te groeien in hun rollen. Af en toe zakt het acteerniveau daar een beetje in.

Waarschijnlijk ga ik deze serie toch wel volgen. Ik heb altijd al een beetje een zwak gehad voor politieseries en deze kijkt fijn weg (de eerste aflevering in ieder geval). Dat maakt dit waarschijnlijk een top serie voor laat op de avond na een lange dag werk: zo’n serie waarbij je niet te veel hoeft na te denken, zeg maar.

Ik vind het moeilijk om al echt een cijfer te koppelen aan een eerste aflevering, want het ligt er echt aan hoe ze verder gaan, maar voor nu houd ik het op een 7. Dit is zeker een leuke serie, maar waarschijnlijk niet echt origineel. Als je dat dan ook niet verwacht, is het wel leuk om te zien.
Volg Rosewood
Blistering Heat & Brotherly Love
Blistering Heat & Brotherly Love