8.5
Peter Rotthier geeft "Room 104 - Eerste twee afleveringen" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 15 augustus 2017.
0
0

Room 104 - Eerste twee afleveringen

Room 104 is het nieuwste kindje van HBO in serieland. De reeks wordt aangekondigd als komisch maar afgaand op de eerste twee afleveringen mag je komisch vervangen door bizar met zwartgallige humor. Ook een van de redenen dat na het bekijken van de eerste aflevering besloten werd om met deze review te wachten tot na de tweede aflevering.

Een andere reden om de review uit te stellen is het feit dat Room 104 geen vervolgreeks is. Elke aflevering concentreert zich op een bepaalde gebeurtenis die zich afspeel in kamer 104 van een doordeweeks motel in Amerika.

Doordat al die verhalen een andere insteek hebben, is het dan ook logisch dat sommige afleveringen grappig zijn en andere dan weer dichter bij het aspect thriller komen zoals de eerste aflevering die draait om Ralphie, het alter ego van Ralph, die de kinderoppas terroriseert. Aanvankelijk heb je geen idee waar het verhaal heen gaat maar naar mate het einde van de aflevering nadert, besef je plots hoe dit verhaal gaat aflopen. Een beetje jammer, want dat einde is een beetje cliché.

In dat opzicht heeft de tweede aflevering waarin een pizzaboy centraal staat die verleid wordt door de vrouw van de man die de pizza bestelde wel een totaal onverwacht einde. Terwijl die man geld gaat afhalen aan de betaalautomaat, ontspint zich een verleidingsspel tussen de vrouw en de wachtende pizzabezorger. Wanneer de man terugkomt met het geld krijgt het verhaal een bizarre twist. Die zal je echter zelf moeten ontdekken net zoals de uitkomst van het verhaal, want die zagen we, in tegenstelling tot de eerste aflevering, helemaal niet aankomen. Als je die tweede aflevering dan bekijkt met de uitkomst in het achterhoofd dan kan je alleen maar tot de vaststelling komen dat dit gewoon een sublieme vondst is.

Afgaand op die eerste twee afleveringen kunnen we tot de conclusie komen dat Room 104 potentieel heeft om enkele jaargangen te overleven. Alles zal echter afhangen van de verhalen die de makers verzinnen om kamer 104 in leven te houden. Als ze net als in deze twee afleveringen de spanning er van bij het begin in kunnen blijven stoppen en blijven zorgen dat de kijker het einde niet van ver ziet aankomen, wordt Room 104, ook mede dankzij de korte afleveringen, een aangename verpozing op je televisie.
Volg Room 104
Generations
Generations