10
anonymous geeft "Rome - Seizoen 1" een 10.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
1
0

Rome - Seizoen 1

Rome vertelt een eeuwenoud verhaal door de ogen van twee normale soldaten. Lucius Vorenus en Titus Pullo spelen centrale rollen in historische gebeurtenissen, tijdens de val van de Romeinse republiek, in een van de meest boeiende, goed geconstrueerde series ooit gemaakt.

Bedenker Bruno Heller heeft een krachtig verhaal verzonnen rondom Julius Ceasar’s (iconisch gespeeld door Ciarán Hinds) overwinning in Gallië, de oorlog met zijn goede vriend Pompey Magnus (Kenneth Graham) en alle ontwikkelingen die leiden tot zijn legendarische dood. In plaats van dat Ceasar in de hoofdrol speelt, richt Rome zich op twee van zijn soldaten, waardoor er ruimte is voor empathie en creatieve vrijheid in een anders saai, politiek- en historisch geladen monoloog. Lucius Vorenus (serieus maar indrukwekkend gespeeld door Kevin McKidd) is een man van eer en respect die na 8 jaar oorlog thuis komt en zijn vrouw Niobe (Indira Varma) met een baby in haar armen vindt. Titus Pullo (de vermakelijke Ray Stevenson) is meer een rebel, die de voorkeur geeft aan drank en vrouwen boven politiek. De twee zijn complete tegenpolen waardoor hun verhaal eindeloos vermakelijker wordt terwijl ze samen, bekvechtend, in de pilot op een onmogelijke missie worden gestuurd. Het lot wil dat ze slagen en door stom geluk en toeval zullen de twee onwaarschijnlijke vrienden een integrale rol spelen in de belangrijkste onderdelen van de Romeinse geschiedenis.

De serie, geheel opgenomen in zijn titulaire stad, blaast leven in een cultuur die we eigenlijk alleen kennen van boeken en schilderijen. Hoewel het zwaarden-en-sandalen genre al vele malen afgebeeld is door de jaren heen, is het verhaal van Ceasar nooit zo goed verteld als hier. Het is meer realistisch, meer “down to earth”, zelfs al worden er enkele vrijheden genomen. De serie begint met Ceasar’s veroveringen in Gallië, een glorieus moment dat gepaard gaat met tragedie als zijn dochter, vrouw van Pompey, komt te overlijden en de laatste band tussen de twee politieke rivalen, afbreekt. Wat volgt is een machtsspel waarin de twee vrienden elkaar aftroeven voor de liefde van het Romeinse volk. Want al snel wordt duidelijk dat zonder de steun van het gewone volk, geen enkele leider kan regeren over ‘s werelds grootste, en eerste, democratie.

De opbouw van het verhaal en het gebruik van personages door de serie heen is ongeëvenaard. Alle hoofdrollen zijn complex en interessant geschreven en spelen cruciale rollen in het verhaal. Een goed voorbeeld is de sluwe maar charmante nicht van Ceasar, de fictieve Attia van de Julii. Polly Walker is geweldig als de onvoorspelbare vrouw van edel bloed die vastbesloten is om alles te doen wat nodig is om aan de top van de Romeinse samenleving te blijven. Haar animositeit met Ceasar’s minnares, Servilia van de Junii (Lindsay Duncan) is wreed en gemeen, maar ook belangrijk en onderhoudend. Zoals Attia, raakt elk personage, hoe ver ze ook verwijderd zijn in rank, elkaar op sublieme, subtiele wijze wat resulteert in een uitgebreide vertelling van hoe Julius Ceasar de machtigste man op aarde werd.

De geschiedenis geeft een extra lading aan de serie, want de kijker wordt continue verrast door de manier waarop iconische gebeurtenissen in het verhaal passen. Titus Pullo is verantwoordelijk voor de val van de Republiek en betrokken bij de geboorte van de Ceasar’s zoon, terwijl Lucius Vorenus de belangrijkste pion is in het plan om Ceasar te vermoorden. Het verhaal beweegt zich in een rap tempo en bevat enkele jaren, waardoor we zien hoe de twee hoofdrolspelers zich integreren in de Romeinse politiek en stranden op een onbewoond eiland terwijl hun belangrijke vriendschap zich ontwikkelt.

Het eerste seizoen van Rome is een van die series die je gewoon niet mag missen. De speciale effecten zijn, zelf nu nog, indrukwekkend. De sets zijn adembenemend. Alles, van de muziek en de kostuums tot de prestaties van alle acteurs, is gedaan door absolute vakmannen. Het is niet alleen een serie, het is een heuse ervaring van het Romeinse leven van toen. Bijna elke scène wordt er iemand vermoord, hebben er twee ongegeneerde seks terwijl hun slaven toekijken of wordt er amusant gevloekt naar de Romeinse goden en niets, zelfs niet incest, is te gek om te gebeuren.

Als er ooit een verhaal was dat het waard is om verteld te worden, dan is het dat van Julius Ceasar. Als er ooit een grootste, indrukwekkende serie was die verdient om door iedereen gezien te worden, dan is het HBO’s Rome.
Volg Rome
De Patre Vostro (About Your Father)
De Patre Vostro (About Your Father)