7
Ron Schoonwater geeft "Roman Empire: Reign of Blood - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 5 juli 2019.
0
0

Roman Empire: Reign of Blood - Seizoen 3

Het derde seizoen van de Netflix serie Roman Empire heeft aandacht voor een van de meest bekende keizers; Caligula. Caligula is niet bekend om zijn goede daden, maar vooral door zijn extravagante feesten en seksuele uitspattingen.

Caligula is het toonbeeld van de tragiek van veel van de Romeinse keizers.

Roman Empire: Caligula: The Mad Emperor laat in slechts vier afleveringen zien dat er ook een ander verhaal achter Caligula zit. De documentaire drama laat zien hoe Caligula opgroeit. Zijn vader sterft onder verdachte omstandigheden. Zijn hele familie wordt verwoest door de strijd met Tiberius. Die laatste wordt door list en geweld de nieuwe keizer. Caligula blijft als enige gespaard en wordt later door diezelfde Tiberius uitgenodigd op Capri. Het toenmalige toevluchtsoord van de keizer.

Tiberius is op dat moment gevangen in een spel van achterdocht en angst. Door zijn hof te verplaatsen naar Capri, in plaats van het roemruchte Rome, creëert hij afstand met de invloedrijke senatoren. Caligula komt bij Tiberius terecht in een wereld vol met argwaan. Bovendien is Tiberius niet alleen gewelddadig, maar zijn de excentrieke feesten en zijn lusten onderwerp van gesprek in Rome.

Wanneer Tiberius sterft wordt Caligula de nieuwe keizer. In de eerste maanden pakt hij de zaken voortvarend op. Door omstandigheden verandert dit echter snel in een bewind van geweld, buitensporige feesten, incest en ongekende ambitie. Niet de ambitie om het Rijk uit te breiden, maar eerder om zichzelf in een beter daglicht te plaatsen. Dat doet hij, naast de vele feesten, ook met het bouwen van monumenten ter ere van zichzelf. De schatkist van Rome kan dit gedrag echter niet aan. Om zijn rijkdom op peil te houden neemt Caligula tal van impopulaire maatregelen. Dit zal, na slechts een bewind van vier jaar, tot het gewelddadige einde leiden van Caligula.

Een getraumatiseerde ziel die in een wereld vol met buitensporig geweld en seks zich niet anders dacht te kunnen handhaven.

Dit seizoen is misschien wel het beste seizoen van deze serie. Dat komt mede omdat men een kant wil belichten van Caligula die minder bekend is. Het gaat niet zozeer om het geweld en de uitbundige feesten. De serie wil vooral laten zien waarom Caligula zo geworden is. Een getraumatiseerde ziel die in een wereld vol met buitensporig geweld en seks zich niet anders dacht te kunnen handhaven. Caligula is het toonbeeld van de tragiek van veel van de Romeinse keizers. Een traumatische jeugd door geweld. Het constant alert moeten zijn om in leven te blijven. Mensen die in je nabijheid staan blijken vaak niet te vertrouwen. Vertrouwelingen worden net zo makkelijk je grootste vijanden.

In die zin is het goed om te weten dat het verhaal van Caligula is opgetekend door degenen die hem waarschijnlijk vermoord hebben. Of door mensen die in ieder geval geestverwanten waren van degenen die er baat bij hebben dat Caligula in een negatief daglicht geschetst werd. Deskundigen betwisten daarom ook de feitelijke erfenis van Caligula. Feiten zijn moeilijk te achterhalen omdat er vrij weinig opgetekend is. De serie geeft een aardig beeld van hoe het had kunnen zijn.
Volg Roman Empire
Descent into Madness
Descent into Madness