5
Ron Schoonwater geeft "Roman Empire: Reign of Blood - Seizoen 2" een 5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 20 augustus 2018.
0
0

Roman Empire: Reign of Blood - Seizoen 2

Als historisch, en zeker in de Romeinse periode, geïnteresseerde kom je niets tekort bij Roman Empire: Reign of Blood. De serie is een mix van documentaire en drama. Seizoen 2 vertelt het verhaal van niemand minder dan Julius Caesar. Hoewel de titel spreekt van Roman Empire: Reign of Blood - Seizoen 2, is dit 'tweede' seizoen beter bekend onder de naam Roman Empire: Master Of Rome. De serie is een mix van historici die het verhaal vertellen en scenes die nagespeeld zijn.

Om een betrouwbaar beeld te krijgen kunnen er beter andere bronnen geraadpleegd worden.

Waar Reign Of Blood het verhaal bracht van Commodus gaat Master Of Rome dus over Julius Caesar. Dit verhaal is natuurlijk veel bekender en al veel vaker in beeld gebracht. Het risico is dat deze serie, met slechts vijf afleveringen, nooit het hele verhaal kan vertellen. En dat is helaas ook het geval. Voor een globaal en snel overzicht is dit echter aardig om te bekijken. Wat naar boven komt is de strateeg en de politicus, maar ook de man die (waarschijnlijk) door hoogmoed en ijdelheid ten val komt. Waarschijnlijk staat niet voor niets tussen haakjes, want Caesar had in zijn tijd ook een andere zaak goed onder controle: de communicatie en promotie over Julius Caesar. Dat gold ook voor andere geschiedschrijvers uit die tijd. Het blijft dus deels nog steeds de vraag wat er werkelijk gebeurd is.

Net als Reign Of Blood stoort de serie op een aantal belangrijke punten. Julius Caesar wordt gespeeld door een donkerblonde(!) spierbal (Ditch Davey, Spartacus: Blood And Sand) die door de jaren heen niet verouderd. Op dit moment zijn er juist aanwijzingen gevonden dat Caesar eerder minder knap dan knap was. Het is een typische Amerikaanse serie die op Hollywood leest gemaakt is, want ook Cleopatra (Jessica Green, The Outpost) is gecast op haar uiterlijk. Ook bij haar is bekend dat ze eigenlijk geen uitzonderlijke schoonheid was. Zeker niet op de manier waarop dat tegenwoordig verwacht wordt. Haar uitstraling liet echter wel veel mannenharten smelten. Zo zijn er meer personages die eerder gecast zijn voor het huidige publiek dan dat er overeenkomsten zijn met de personages die ze spelen.

Ander probleem is het regelmatig herhalen van dezelfde beelden. Dat gebeurt in het tweede seizoen opvallend vaak. Daarbovenop dus het vluchtige verhaal en de eenzijdigheid over het verhaal van Julius Caesar. Er wordt wel even aangestipt dat Caesar een keiharde, niets ontziende man was (net als bijna iedereen in die tijd), maar men had daar best meer aandacht aan kunnen besteden.

Het is een typische Amerikaanse serie die op Hollywood leest gemaakt is

De serie is aardig om te bekijken, zeker voor diegenen die weinig weten over Caesar. Om een betrouwbaar beeld te krijgen, kunnen er echter beter andere bronnen geraadpleegd worden. Met vijf afleveringen is de serie ook veel te kort om het roemruchte leven van Julius Caesar inhoudelijk goed te vertellen. Een positief feitje is nog wel te melden. De serie valt niet in de valkuil om Caesar op het eind 'Et tu, Brute' ('Ook jij, Brutus') te laten zeggen. Historici geloven namelijk dat dit nooit gezegd is, maar dat dit een eigen leven is gaan leiden door het toneelstuk Julius Caesar van William Shakespeare.

Een cijfer geven is lastig. Gezien de minpunten is een vijf waarschijnlijk te hoog. Aan de andere kant geeft het voor geïnteresseerden een aardige samenvatting over de legende Julius Caesar. Hopelijk wordt daarmee de interesse gewekt om meer informatie op te zoeken over dit onderwerp.
Volg Roman Empire
Descent into Madness
Descent into Madness