Ron Schoonwater geeft "Rocco Schiavone - Seizoen 4 (Code MyLum)" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 2 augustus 2021.
1
0

Rocco Schiavone - Seizoen 4 (Code MyLum)

In slechts twee afleveringen laat Rocco Schiavone zien dat humor nog steeds goed verweven kan zijn met een prima misdaaddrama.

Beide afleveringen duren ongeveer een uur en drie kwartier. Het geeft alle ruimte om het verhaal te vertellen. Deels gaat het over de rode draad uit de hele serie. De moord op de vrouw van Rocco en de gevolgen daarvan. Daarnaast wordt het open einde van het derde seizoen opgepakt. Dit gebeurt wel in een nieuw verhaal die een link blijkt te hebben met de moord in het derde seizoen.

Dit seizoen staat veel meer in het teken van het privéleven van de verschillende hoofdpersonen.

De eerste aflevering staat in het teken van een verdwenen geldwagen. Wat opvallend aan de zaak is dat de daders precies weten wanneer het meeste geld vervoerd zou worden. Rocco en zijn team gaan op geheel eigen wijze aan de slag om deze zaak op te lossen. Op het einde van deze aflevering gebeurt er iets wat in de tweede aflevering een vervelend staartje krijgt voor een van de leukste personages in deze serie.

De tweede aflevering staat in het teken van de dood van iemand op de operatietafel. Aangezien Rocco toch aanwezig is in het ziekenhuis gaat hij op onderzoek uit naar wat er precies gebeurd is. Het zaakje stinkt namelijk volgens Rocco en zijn neus laat hem (weer) niet in de steek.

Rocco Schiavone
© Rai 2

Dit seizoen staat veel meer in het teken van het privéleven van de verschillende hoofdpersonen. Er is ontluikende liefde. Een van de hoofdpersonages lijkt daarnaast weer de verkeerde kant op te gaan. De ander heeft een nogal complexe relatie met drie getrouwde vrouwen. De vrouwen zijn ook nog eens familie van elkaar. Twee hoofdrolspelers hebben elkaar gevonden in een gezamenlijke interesse. Dat bleek al eerder, maar nu blijkt dat deze relatie zich verder ontwikkeld. Al deze ontwikkelingen worden in lijn met deze serie natuurlijk met een knipoog gebracht.

Rocco zelf lijkt zich steeds meer te herpakken. Zijn vlucht naar het buitenland duurt slechts een week. In die tijd is hij niet verschenen op zijn werk. Opvallend is dat de uitbrander op zijn werk nogal mild is. Al snel kan hij verder aan de slag met zijn werk. Natuurlijk zwerft er weer een mooie vrouw om hem heen. De uiteindelijke uitkomst van deze relatie zorgt voor een uiterst humoristisch slot. Wat minder aandacht krijgt is zijn relatie met Gabriele en zijn moeder. Wel is het duidelijk dat Rocco zich ongemakkelijk voelt met beide personen in zijn huis.

Hoewel sommige grappen in de herhaling gaan blijft dit een hele leuke serie

Dit seizoen is eigenlijk veel te kort. Er is namelijk nog heel veel te vertellen. Er hangt Rocco nog heel wat boven zijn hoofd gezien de waarschuwing die gegeven wordt. Ik verwacht en hoop daarom op een vervolg. Hoewel sommige grappen in de herhaling gaan (zoals hond Lupa die onder het vloerkleed verdwijnt) blijft dit namelijk een hele leuke serie.
Volg Rocco Schiavone
Episode 4
Episode 4