8
Nienke de Boode geeft "Rizzoli & Isles - Complete serie" een 8.
Geschreven door Nienke de Boode op 12 Mei 2017.
8
0

Rizzoli & Isles - Complete serie

Over een maand is het alweer een jaar geleden dat het laatste seizoen van Rizzoli & Isles in premiere ging, maar toch wil ik nog even terugkijken op de hele serie: even terugkijken naar zeven seizoenen van dr. Maura Isles en detective Jane Rizzoli.

De serie is over de seizoenen erg dicht bij het gegeven gebleven zonder saai te worden

Nu mag allereerst duidelijk zijn dat Rizzoli & Isles zeker niet de meest vernieuwende serie is geweest van de afgelopen jaren. Het was een politieserie met lekker wat girlpower en alles wat verder bij een procedural hoort: lichtelijk voorspelbare zaken, privéproblemen die altijd hun weg terug naar werk vinden, werkvloerrelaties en een team dat altijd als een familie is. Nu neemt dit standaard gegeven niet weg dat het een van de betere procedurals is geweest. Niet de meest bekende, maar naar mijn mening wel beter dan bijvoorbeeld NCIS. Dit komt doordat er net iets meer diepgang in zit en er niet geprobeerd is om elke aflevering zo spannend mogelijk te maken door er meer explosies in te stoppen. De serie is over de seizoenen erg dicht bij dit gegeven gebleven zonder saai te worden. Dat kan ik erg waarderen.

Rizzoli & Isles
© TNT

De leidende draad door de seizoenen is natuurlijk de vriendschap tussen Jane (Angie Harmon, Law & Order) en Maura (Sasha Alexander, NCIS). Zoals echte vriendinnen betaamt hebben ze natuurlijk wel eens ruzie, maar ze steunen elkaar door dik en dun. De actrices die deze vrouwen spelen hebben ook seizoen na seizoen zeer goede prestaties neergezet, waardoor je meeleeft en je van de karakters gaat houden.

Naast deze twee speelt de familie van Jane ook een belangrijke rol: haar broer Frankie (Jordan Bridges, Conviction) zien we in de loop van de seizoenen groeien van agent tot detective. Haar moeder Angela (Lorraine Bracco, The Sopranos) zien we na een ongelukkig huwelijk opbloeien en zichzelf ontwikkelen. Maar ook de familie van Maura speelt een rol. We leren zowel de biologische ouders van Maura als haar adoptieouders kennen. Beide hebben hun problemen die voor vele afleveringen de inspiratie zijn geweest.

Rizzoli & Isles
© TNT

Verder is detective Vince Korsak (Bruce McGill, MacGyver) een groot onderdeel van het team. Ook McGill zien we groeien in zijn rol en zijn karakter ontwikkelt zich door de seizoenen heen. Detective Barry Frost (Lee Thompson Young, The Famous Jett Jackson) is de eerste paar seizoenen ook een belangrijk onderdeel en na de dood van de acteur wordt een mooi eerbetoon aan hem gegeven door zijn nagedachtenis in de serie te houden.

Wat vooral sterk is aan de serie is dat we de karakters zien groeien en dat er verandering plaatsvindt zoals je dat verwacht in een mensenleven zonder dat ze weg gaan van het originele idee. Het blijft dicht bij wat ze wilden zijn en daarmee hebben ze een loyale fanbase kunnen opbouwen over de jaren.

Daarnaast is de serie op tijd gestopt en niet nog eens twee, drie seizoenen (ik kijk naar jullie, Castle, CSI en vele anderen) te lang doorgegaan. Dat betekent ook dat er een mooi einde aan zit wat ik vele andere series ook gegund zou hebben, maar die er helaas minder mooi vanaf zijn gekomen. Duidelijk is dat de karakters aan een nieuw hoofdstuk in hun leven beginnen, maar dat de vriendschap van Maura en Jane wel een gegeven is. Ik denk dat de meeste fans zich wel kunnen vinden in dit einde, ook al is het dan het einde.

Ik ga de avonturen van de beste vriendinnen in Boston toch wel erg missen

Zo hebben wij als kijkers een mooie afsluiting van een mooie serie. Ik ben blij dat ze gestopt zijn on their own terms, maar ik ga de avonturen van de beste vriendinnen in Boston toch wel erg missen. Gelukkig heb ik nog wat dvds liggen en kan ik altijd de avonturen nog een keer beleven.
Volg Rizzoli & Isles
Ocean Frank
Ocean Frank