7
Peter Rotthier geeft "Riviera - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Peter Rotthier op 10 september 2017.
0
0

Riviera - Seizoen 1

Riviera speelt zich, zoals de titel aangeeft, grotendeels af aan de Franse kust in de buurt van Nice. Wanneer Georgina Clios (Julia Styles – Dexter) voor haar man een kunstwerk tracht te kopen op een veiling, ontploft het schip waar haar man Constantine (Anthony LaPaglia – Without A Trace) zich op dat moment bevindt.

Georgina is totaal de kluts kwijt want haar man bevond zich niet op de plaats waar hij zelf beweerde te zijn op dat moment. Langzaam maar zeker komt ze tot het besef dat haar man echt omgekomen is bij de ontploffing en gaat ze op zoek naar de verantwoordelijke(n). Het wordt al vlug duidelijk dat Constantine er heel wat louche praktijken op nahield om zijn kunstcollectie ten gelde te maken. Corruptie, witwaspraktijken en andere criminele praktijken komen aan het licht en het wordt Georgina duidelijk dat het overlijden van haar man geen toeval is.

De personages werden in de loop van het verhaal ook minder sterk neergezet zodat je een welles – nietes gevoel kreeg: blijven kijken of niet?

De politie die de ontploffing annex aanslag onderzoekt, verplicht de familie om, gedurende het onderzoek, allemaal te verblijven in de villa van Clios. Voor Georgina niet direct iets om naar uit te kijken. Zo komt ze geregeld in aanvaring met Irina (Lena Olin – Welcome to Sweden), de ex van Constantine en moeder van de drie kinderen van Constantine.

De oudste zoon Christos (Dimitri Leonidas – Sinbad) is verslaafd aan drugs en gooit het geld langs ramen en deuren buiten. Hij heeft gokschulden en die brengen hem dan ook geregeld in de problemen. De jongste zoon Adam (Iwan Rheon – Game Of Thrones) heeft in tegenstelling tot zijn broer een goede relatie met zijn stiefmoeder. Hij is stiekem zelfs verliefd op haar, iets wat hun onderlinge relatie niet ten goede komt. Dochter Adriana (Roxane Duran – Les Témoins) is het zorgenkindje van de familie. De puber zoekt haar weg nog in het leven en steunt hiervoor veelal op Georgina ietwat moeder Irina niet echt kan appreciëren.

Ondanks alle problemen die haar stieffamilie haar bezorgen, blijft Georgina niet bij de pakken zitten en gaat ze de uitdaging aan om de moordenaar van haar man te vinden. Hierbij krijgt ze de hulp van haar vriend Robert Carver (Adrian Lester – Undercover) die van heel wat markten thuis is en Georgina telkens ter hulp schiet om de lastige zaken op te lossen. Dat hij daarvoor niet altijd de wet volgt, zal Georgina worst wezen. Zelf houdt ze zich ook niet altijd aan de regeltjes om haar doel te bereiken. Ze gaat in zee met de zoon van een maffiabaas, wiens vader ook omkwam op het schip en die ook hand- en spandiensten verleent in haar zoektocht.

Daarnaast is er nog een onderzoek naar eventuele witwaspraktijken van Constantine door een overijverige financieel beambte, een prostituéé die op zoek is naar haar zuster en hierbij hulp krijgt van een politie inspecteur. Haar pooier is dan weer de minnaar van Irena, die hem geregeld inhuurt om enkele vuile zaakjes voor haar op te knappen.

Riviera
© Sky Atlantic

Genoeg stof om een spannende reeks te maken van tien afleveringen. Aanvankelijk moeten we ook toegeven dat de pilot en de eerste paar afleveringen die volgden voor heel wat spannende momenten zorgden.

Gaandeweg begon de serie echter in voorspelbare clichés te vervallen wat het verhaal niet echt ten goede kwam. De personages werden in de loop van het verhaal ook minder sterk neergezet zodat je een welles – nietes gevoel kreeg: blijven kijken of niet? Gelukkig hebben we ons door die mindere periode doorgebeten want de uiteindelijke onverwachte conclusie (neen Constantine is effectief dood) geeft Riviera ook een opening op een vervolg.
Volg Riviera
Episode 8
Episode 8