5
Thomas ten Veldhuijs geeft "Riverdale - Seizoen 3" een 5.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 12 juni 2019.
1
2

Riverdale - Seizoen 3

Toen seizoen één van Riverdale uitkwam, stond er één mysterie centraal, namelijk: wie heeft Jason Blossom vermoord? Het was een vermakelijke serie die niet al te serieus genomen moest worden en het heeft een best wel goede cast. De vader van Archie Andrews bijvoorbeeld, waar de serie voornamelijk om draait, wordt namelijk gespeeld door Luke Perry (Beverly Hills, 90210) en de vader van zijn beste vriend Jughead wordt gespeeld door Skeet Ulrich (Jericho). Nu zijn we aangekomen in het derde seizoen. Waar Riverdale voorheen vermakelijk en enigszins overdreven was, is het derde seizoen wel erg ongeloofwaardig geworden.

Tijdens het kijken van het derde seizoen heb ik best wel vaak moet lachen. Dat was niet omdat er goede grappen gemaakt werden, maar meer omdat het simpelweg absurd was. Wellicht ben ik iets te kritisch en moet ik Riverdale met een andere blik bekijken, maar door sommige gebeurtenissen in de serie is dat vrij lastig. Ondanks dat het derde seizoen nog steeds vermakelijk was, gaat het echt alle kanten op. Bijna iedere aflevering bevat weer een nieuw subplot, personages veranderen hun motieven en standpunten bijna iedere aflevering volledig en 'onrealistisch' krijgt door dit seizoen een compleet nieuwe betekenis. En voor een klein dorpje zoals Riverdale overlijden er wel erg veel mensen, wat de impact meestal ook weer minder groot maakt.

[image-82174]

De hoofdverhaallijn van het derde seizoen gaat over het mysterie achter The Gargoyle King. Hij wordt gepresenteerd als een bovennatuurlijk wezen dat de jonge inwoners van Riverdale in zijn macht heeft. Dit doet hij middels het spel Griffins & Gargoyles (G & G) wat gebaseerd lijkt te zijn op het bestaande rollenspel Dungeons & Dragons. Bij G & G is het de bedoeling dat de spelers bepaalde opdrachten moeten uitvoeren die verregaande gevolgen kunnen hebben voor de inwoners van Riverdale.

Naast de verhaallijn over The Gargoyle King zijn er ook nog een aantal andere verhaallijnen die zich door het seizoen heen ontwikkelen. Betty houdt zich voornamelijk bezig met het onderzoeken en het tegenhouden van The Farm, een organisatie die overkomt als een soort sekte. Archie heeft nog steeds conflicten met Hiram Lodge, de vader van zijn vriendin Veronica. Vervolgens heeft Veronica weer problemen met haar vader over een aantal andere aangelegenheden. En er zit weer een musicalaflevering in. Verder zijn er nog een aantal andere verhaallijnen door het derde seizoen heen.

Wat mij positief heeft verrast dit seizoen, is dat er veel verwijzingen zijn naar filmklassiekers en andere (recente) televisieseries. Zo wordt er soms subtiel en vaak minder subtiel verwezen naar bijvoorbeeld Star Wars, The Breakfast Club, Silence of the Lambs en Ozark. Als je een grote filmliefhebber bent (zoals ik dat ook ben), dan zal dat je zeker goed bevallen.

Het derde seizoen van Riverdale was vermakelijk, maar ging wel echt alle kanten op. De verhaallijnen en personages zijn zeer ongeloofwaardig neergezet en het wordt steeds moeilijker om je in personages te kunnen verplaatsen aangezien ze iedere aflevering weer een compleet nieuw moreel kompas hebben. De acteerprestaties waren wel goed en ik was verrast door de zangkwaliteiten van de cast. Ben heel erg benieuwd met wat voor verhaallijnen ze gaan komen in het vierde seizoen. Ook al geloof ik niet in het idee achter de “guilty pleasure”, toch denk ik dat Riverdale er wel eentje is.

Al met al was het een warrig, onsamenhangend maar toch wel vermakelijk seizoen. Het derde seizoen van Riverdale krijgt van mij een 5.
Volg Riverdale
Chapter One Hundred Thirty-Seven: Goodbye, Riverdale