6.5
Bartwin v/d Pols geeft "River - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 14 november 2015.
0
0

River - Eerste aflevering

John River en zijn partner Jackie 'Stevie' Stevenson werken samen als detectives voor de Britse politie. Samen hebben ze een goedlopende samenwerking: ze grappen er op los in de patrouillewagen en voelen elkaar goed aan als er actie ondernomen moet worden. Jammer alleen dat Jackie Stevenson eigenlijk dood is.

River is een politieserie in de lijn van The Killing: een detective waarbij het in mindere mate gaat om de moord en meer om de emotionele verwikkelingen om de misdaad heen. John River wordt vertolkt door Stellan Skarsgård (Avengers, Good Will Hunting) en John heeft nogal wat ellende meegemaakt in de afgelopen periode. En eigenlijk kan hij daar helemaal niet mee uit de voeten. En dus komt al die ellende langs in de vorm van geestverschijningen (volgens River: “manifests”) en zien we hoe John River worstelt met al die (on)werkelijkheden.

River: the Killing meets the Sixth Sense

Uiteraard moet hij via de hulp van een psycholoog het een en ander zien te verwerken, standaard procedure, maar daar heeft John eigenlijk helemaal geen zin in. Want hij mist het contact met zijn vaste buddy Stevie, vecht tegen lang overleden seriemoordenaars en discussieert met al overleden slachtoffers. Dit levert geregeld prettig bizarre scènes op waarin bijvoorbeeld zijn nieuwe collega verbouwereerd toekijkt hoe John River woest op een muur staat te meppen, terwijl John in zijn beleving een seriemoordenaar uit 1891 in elkaar aan het slaan is. Hij had namelijk net een boek over hem gelezen.

Als kijker wordt je meegenomen in de wereld van John River die gaandeweg steeds gekker in elkaar blijkt te zitten. Soms pakt dat fantastisch uit met indringende scènes en tegelijkertijd levert het ook een verwarrend beeld op. Wie zijn er nu eigenlijk echt en wat is er gebeurd? Het wordt ook steeds gekker in de wereld van John River, hij ziet steeds meer doden en converseert er flink op los met deze doden. Je gaat je steeds meer afvragen hoe het kan dat deze man zijn werk mag uitoefenen terwijl hij toch op zijn minst behoorlijk verward is van al het drama dat hij heeft meegemaakt.

© BBC One

Hoewel de serie er de tijd voor neemt, de eerste aflevering duurt een uur, blijft aan het einde toch een gevoel van verwarring over. Het is lastig om mee te gaan in de gekte van John want voordat je het weet ziet hij weer een nieuwe verschijning waarvan het voor de kijker (nog) onduidelijk is wie het is en of hij/zij belangrijk is voor de verhaallijn. John River werkt gedreven aan het oplossen van de moord op zijn (werk)partner Jackie, het oplossen van lopende politiezaken en uiteraard het vechten tegen antieke seriemoordenaars. Dit zorgt er helaas wel voor dat je als kijker net zo verward achter blijft als John River zelf. En dat is jammer want Skarsgård acteert geweldig en heeft een fantastische chemie met “Stevie” Stevenson. Bovendien hebben vergelijkbare series als the Killing ook meestal een wat kalme start voor het neerzetten van de diverse verhaallijnen.

River heeft in Engeland geweldige reviews gehad voor de gewaagde verhaallijnen en het spel van met name Stellan Skarsgård. Daar kan ikzelf wel in meekomen ware het niet dat het in de eerste aflevering zo rommelig en warrig wordt gebracht dat het voor de kijker te onduidelijk blijft waar het heen gaat. Tegelijkertijd zijn de randvoorwaarden voor een goede serie wel aanwezig: een goede cast met chemie, een gewaagd uitgangspunt en een ervaren scriptschrijver (Abi Morgan, o.a. The Hour). Voor deze eerste aflevering dus een bescheiden voldoende maar wel met de verwachting op beter!
Volg River
Episode 6
Episode 6