8.5
Hessel Hoekstra geeft "Ripper Street - Seizoen 5" een 8.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 24 november 2016.
2
0

Ripper Street - Seizoen 5

Drie jaar geleden leek het einde verhaal voor Ripper Street. De BBC had er na twee seizoenen geen zin meer in. De fans, de cast en de crew zagen meer Ripper Street echter wel zitten, en dat vond Amazon ook een goed idee. Na een deal tussen de twee zenders mocht de Victoriaanse misdaadserie verder als webserie. Toch besloten Amazon en de makers dat ze na vijf seizoenen met een hoge noot wilden eindigen. En dat is ze gelukt.

Het vierde en het vijfde seizoen van Ripper Street voelen aan als twee delen van hetzelfde seizoen. Het vierde seizoen begon fris en hoopvol, maar werd steeds hopelozer. In dit vijfde seizoen bevinden onze hoofdpersonen zich op een absoluut dieptepunt. Nadat detectives Reid (Matthew Macfadyen, Spooks) en Jackson (Adam Rothenberg, The Ex-List) verdacht worden van de moord op hun collega, moeten ze vluchten voor de politie en achter de echte dader aan. De politie maakt alles nog een tikkeltje persoonlijker wanneer hun oude vijand detective Shine (Joseph Mawle, The Tunnel) de jacht op Reid en Jackson mag leiden. En die heeft nog een appeltje te schillen met de twee heren.

De makers wilden Ripper Street met een hoge noot laten eindigen, en dat is ze gelukt

Sinds de overname door Amazon zijn de productiewaarden van deze serie enorm omhoog gegaan. Grootsere decors, een meer gedetailleerde aankleding, en een constant hoge kwaliteit van schrijf- en acteerwerk maken deze serie een pareltje. Dit vijfde seizoen is daar geen uitzondering op. De zes afleveringen zijn stuk voor stuk erg boeiend. Ik vind het heerlijk om te zien hoe een serie die tijdens haar tweede seizoen gedoemd was te falen, zo erg is opgebloeid.

Het karakterwerk is dit seizoen sterker dan ooit. Daarvoor zowel lof richting de schrijvers als de acteurs. Vooral MyAnna Buring (Downton Abbey) die Jacksons echtgenote Susan speelt, weet indruk te maken. Nu was zij altijd al een boeiend personage geweest, maar tijdens dit seizoen wordt dat nog eens extra benadrukt. Een ander personage dat boven de rest uitspringt is Nathaniel (Jonas Armstrong), de moordenaar achter wie Reid en Jackson aan zitten. Waar deze man in seizoen vier nog redelijk ééndimensionaal overkomt, leren we nu zijn ware gezicht kennen. De derde aflevering van dit seizoen focust zich volledig op hem, en hij weet de aflevering de volle 75 minuten goed te dragen.

Ondanks het sterke verhaal, maken de schrijvers het zichzelf soms iets te gemakkelijk

Toch zijn er de nodige valkuilen waar Ripper Street in haar vijfde seizoen in trapt. Hoewel ik het verhaal echt heel boeiend vond, zaten er de nodige clichés in het script. De serie maakte het zichzelf daardoor net iets te gemakkelijk. Zo zijn de omstandigheden voor de grote finale net iets te gunstig. Alles komt onze hoofdpersonen net iets te makkelijk aanwaaien. En hoewel de laatste scène erg mooi was en zeker een waardig afscheid vormde voor de serie, voegde het weinig toe aan het daadwerkelijke einde van het verhaal.

Ook heeft Ripper Street sinds Amazon last van iets waar meer webseries mee kampen. De afleveringen duren net iets te lang. Dit geldt voor dit seizoen, maar ook voor seizoenen drie en vier. Het is fijn dat ze de ruimte nemen om verhalen uit te werken en de speelduur optimaal benutten. Het werkt wel, maar toch is een aflevering van 65 tot 75 minuten voor mij een net iets te lange zit.

Slap, oneervol, snel vergeten. Zo zou Ripper Street geëindigd zijn als het aan de BBC lag. Amazon gaf de serie een tweede kans. Deze kans werd met beide handen aangepakt. De makers hadden de kans gekregen om hun creatieve kindje een einde te geven dat het verdiende, en dat is ze gelukt.
Volg Ripper Street
Occurrence Reports
Occurrence Reports