9.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "Ripper Street - Seizoen 3" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 24 januari 2015.
0
0

Ripper Street - Seizoen 3

Er was goed nieuws voor de fans van Ripper Street, Amazon Prime de streamingdienst van Amazon heeft het stokje overgenomen van de BBC. Twee maanden nadat het tweede seizoen afgelopen was en nadat BBC had laten weten Ripper Street vanwege tegenvallende kijkcijfers niet te vernieuwen kwam Amazon met het nieuws; In 2014 zou het derde seizoen van start gaan. Ik persoonlijk kon niet wachten. Ripper Street is voor mij een geweldige serie. Ik hou van tijdperiode series die goed in elkaar zijn gezet en een aardig beeld geven van de tijd waarin zij zich afspelen.

Ripper Street is een dergelijke serie. Toen wij Reid, Drake en Jackson hadden achtergelaten in het Leman Street politiebureau was het einde van het tweede seizoen goed genoeg om het daarbij te laten. Maar vier jaar later zijn we terug in Whitechapel en ziet de wijk van Londen er niet veel anders uit als toen we die achterlieten. Reid, Drake en Jackson zijn wel veranderd. Reid, de man met het grote hart, heeft ondertussen een heel archief opgezet als een echte forensische detective. Drake, de rustig en eerlijke rechercheur, is verhuisd naar Manchester. Jackson, de slimme, onbehouwen arts, heeft een eigen chirurgenpraktijk en heeft een nieuwe vriendin. Long Susan, de mooie maar geslepen zakenvrouw, is nu een welgestelde vrouw die met goede doelen probeert het leven in Whitechapel wat te veraangenamen.

Drake valt letterlijk Leman Street weer binnen als hij in de trein zit die verongelukt praktisch voor de deur van het politiebureau. De gevolgen zijn vreselijk, maar brengt de drie mannen weer in contact met elkaar en ook Rose, die een beroemdheid geworden is, laat haar gezicht weer zien. De spanningen tussen de hoofdkarakters is om te snijden. Reid en Jackson, Drake en Rose, Drake en Reid, Jackson en Long Susan, allen hebben duidelijk nog een appeltje met elkaar te schillen. Dit draagt bij aan de spanning en verdieping van de serie en personages. Ripper Street zal voor hen nooit meer hetzelfde worden.

Als Reid dan ook weer geconfronteerd wordt met het onmetelijke verdriet van zijn dood gewaande dochter is het leed voor Reid niet te overzien. Hij breekt onder de geestelijke druk. Drake probeert Reid te beschermen. Uiteindelijk is het Chief Inspector Abberline (Clive Russel, Coronation Street) die met zijn onbehouwen drammerig gedrag die Reid niet de ruimte en tijd geeft die hij nodig heeft. De vastberaden journalist Fred Best (David Dawson, Secret Diary of a Call Girl) heeft als doel om uiteindelijk de echte daders van het treinongeluk te ontmaskeren.

Al deze verhaallijnen samen maken van Ripper Street een spannend geheel die je niet los laat. De drie-eenheid Reid, Drake en Jackson werkt uitstekend in de smerige staten van Whitechapel. Er wordt weinig aan het toeval overgelaten, de muziek, de aankleding, de decors, de dialogen, het verhaal en de acteurs passen in de laat negentiende eeuw. Het is geloofwaardig en emotioneel. Ripper Street kruipt onder je huid en laat je acht afleveringen niet meer los. En de opbouw is fantastisch. Heel langzaam komen alle draadjes bij elkaar om in de laatste aflevering één geheel te gaan vormen.

Of ik denk dat er een vierde seizoen gaat komen? Nee, dat denk ik niet. De cirkel is rond, de draadjes komen bij elkaar en het verhaal is klaar. Of ik wil dat er een vierde seizoen komt? Ja, en nee, Ripper Street kan makkelijk nog meerdere seizoenen omvatten, maar nodig is het niet. Soms is een verhaal mooi en goed afgerond en dan is het beter om het daarbij te laten. Laten we Reid, Drake en Jackson maar in Ripper Street laten en onze fantasie gebruiken wat er verder zou kunnen gebeuren met de drie mannen. Ripper Street is geweest en net als in het verhaal van Jack de Ripper, waarvan we nog steeds niet weten wie het was, gaan we over tot de orde van de dag.

9,5 punten en ik zal de serie gaan missen.
Volg Ripper Street
Occurrence Reports