Jos Herbrink geeft "Revolution - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Jos Herbrink op 4 juni 2014.
0
0

Revolution - Seizoen 1

Deze recensie is geschreven door Wilco van Doorn.

Een wereld zonder stroom. Zomaar, ineens! Science-Fiction toestanden die ons terugbrengen in Western-sferen. Voor wie nu nog niet overtuigd is, gooi ik er graag nog wat namen bij. Wat dacht je van J.J. Abrams en Eric Kripke. Overtuigd? Dit moet in theorie toch een hele mooie serie worden? In theorie wel! Alleen de praktijk heeft nu al bewezen dat Revolution, want daar hebben we het over, seizoen 3 niet meer zal halen. De stekker is er uitgegaan. Zomaar, ineens! Maar goed, laten we teruggaan naar het begin. Dit artikel is namelijk de recensie van seizoen één.

Een serie als Revolution kent voor zijn start al enkele verwachtingen. Abrams (Lost) en Kripke (Supernatural) worden genoemd in combinatie met een wereld die plots zonder stroom komt te zitten. Hiernaast draait de serie met name om een selecte groep mensen die elk een ander leven hadden voor de cruciale black-out, een nieuwe Lost lijkt geboren. Met de nadruk op lijkt, want tijdens de pilot wordt al snel duidelijk dat de gebeurtenissen elkaar veel sneller opvolgen, de actie sneller en heftiger is en de karakters vlak blijven. Tegenvaller dus? Nog niet.

Danny en Charlie Matheson (Tracy Spiridakos; Almost Human) kunnen zich weinig meer herinneren van de tijd voor de black-out en hebben hun leven enigszins op orde als leden van de Monroe-millitie (de grootste macht) op bezoek komen en hun vader mee willen nemen. Dit gebeurt niet zoals gepland en Danny wordt gekneveld afgevoerd. Voordat vader sterft, weet hij nog aan te geven dat Charlie op zoek moet gaan naar oom Miles (Billy Burke; The Closer) om zo Danny te redden. De vriendin van vader en een dorpsgenoot sluiten zich bij Charlie aan en zo begint een haast middeleeuwse queeste naar de oom die blijkbaar belangrijk is in het redden van broer Danny. Een oom die van meer invloed op Amerika lijkt te zijn dan de rest voor mogelijk had kunnen houden.

Een queeste die elke aflevering weer een behoorlijk obstakel weet op te werpen. De ene keer moet men een zwaar beveiligde brug passeren, een andere aflevering staat een stoomtrein weer centraal of worden kinderen gebrainwashed op een groot industrieel schip. Tussen de bijzondere locaties bevindt de groep zich vooral in overwoekerde gebieden waar de natuur het al jarenlang heeft gewonnen van de industriële vooruitgang. Deze bijzondere locaties en omgevingen zijn overtuigend in beeld gebracht. Er is voor de opbouw van de omgevingen veel gebruik gemaakt van overtuigende Special Effects die ook in grote bioscoopfilms niet zouden misstaan. Hiertegenover staat helaas wel dat de vele explosies er minder overtuigend en soms zelfs wel erg generiek uitzien.

Maar het grootste probleem van deze serie is de focus. Voor een serie die elke aflevering een los verhaal wil vertellen is er teveel samenhang maar voor een serie die een groot verhaal wil vertellen, zijn er teveel onwaarschijnlijkheden (die nodig zijn om wekelijks een verhaal af te ronden). Tel daarbij op dat de acteerprestaties van hoofdrolspeelster Tracy Spiridakos (Being Human) niet lekker uit de verf komen en dat een enkel karakter enkel nodig is om het plot verder te drijven, en je kan concluderen dat er potentie verloren gaat. De serie neemt halverwege het seizoen ook een behoorlijke wending waarmee de toon enigszins verandert en het einddoel interessantere vormen aan gaat nemen. Wellicht hadden de schrijvers door dat er iets moest veranderen?

En toch.. toch zou ik met een hele positieve noot af willen sluiten. Misschien is het de verdienste van Giancarlo Esposito (Breaking Bad) die een prachtige rol neerzet als de vijandige kapitein Neville. Maar het zou ook dat kleine beetje mysterie kunnen zijn of de constante hoop op verbetering. Je blijft toch doorkijken. Men doet iets goed waar ik objectief de vinger niet op kan leggen. Alleen men had het zoveel beter kunnen doen en dat is jammer.

Revolution vertelt een verhaal waar mysterie en karakterontwikkeling bij lijkt te horen. Helaas wordt er iets te onvoorzichtig met beide aspecten omgesprongen en worden de verwachtingen hierdoor niet waargemaakt. De cast acteert wisselend en vooral de eerste helft van dit seizoen weet het plot niet altijd te overtuigen. Toch weet Revolution als avonturenserie met name de minder kritische kijker erg te plezieren en blijft het jammer dat de serie na seizoen 2 onafgerond van de buis gehaald is. Dit eerste seizoen laat in ieder geval zien dat er potentie zit in een (bijna) totaal verlies van alle elektriciteit.
Volg Revolution
Declaration of Independence
Declaration of Independence