6.5
Bo Verhoef geeft "Reverie - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 6 juli 2018.
0
0

Reverie - Eerste aflevering

Een nieuwe serie van de Amerikaanse zender NBC: Reverie. Reverie is, in de televisieserie, de naam van een nieuw programma dat mensen in staat stelt hun wildste fantasieën te leven. Hoewel dat programma eigenlijk geweldig klinkt, is het enige probleem dat het programma zo goed is in wat het doet, dat veel deelnemers niet willen terugkeren naar hun echte leven. Mara Kint (Sarah Shahi, Person of Interest), een voormalige gijzelingsonderhandelaar, wordt ingehuurd door haar oude vriend Charlie Ventana (Dennis Haybert). Hij werkt nu voor het hightech bedrijf Onira-Tech dat achter dit programma zit. Mara wordt gevraagd om te helpen bij het geestelijk herstel van de mensen die zijn bezweken aan dit programma.

Mara is een professor in menselijk gedrag en gaat Reverie binnen om deze mensen er uit te halen en terug te brengen naar hun vrienden en families. Hun levende vrienden en familieleden weliswaar, aangezien er ook mensen in Reverie zitten die hun fantasiewereld met overleden geliefden beleven. Reverie (de serie) staat dus niet bol van sciencefiction, maar is eigenlijk gericht op de emotionele verklaringen van mensen waarom ze Reverie (het programma) verkiezen boven het echte leven, dat is in ieder geval zo in deze eerste aflevering. Terwijl Mara probeert om anderen te redden, leert ze zichzelf ook steeds beter kennen. Tijdens haar vorige baan ging er namelijk tijdens een persoonlijke onderhandeling iets vreselijk mis.

Sarah speelt Mara fantastisch, maar ik denk dat zij nog meer zou schitteren in een veel betere serie.

Het verhaal is eigenlijk vrij bekend en doet je wellicht denken aan een aflevering van Black Mirror (als je dat toevallig kijkt of hebt gekeken). Alleen heb ik het gevoel dat dit meer de menselijke dan de sci-fi kant op gaat, terwijl de serie wel als sci-fi wordt omschreven. Toch vind ik het allemaal wel erg voorspelbaar en kun je de rest van het verhaal misschien ook wel zelf bedenken. Ook als het elke week om een ander persoonlijk verhaal gaat en alleen Mara en het bedrijf de verbindende factor zijn. Sarah speelt Mara fantastisch, maar ik denk dat zij nog meer zou schitteren in een veel betere serie. De cast is daarentegen wel enorm divers en de rollen passen wel bij elke acteur of actrice.

Ik denk dat er wel veel potentie in deze serie zat, maar na deze eerste aflevering weet ik niet of deze serie het gaat redden in deze tijd. Het voelt alsof het verhaal niet compleet is uitgedacht en de personages maar wat doen. Ook de teksten in de serie voelen te gemakkelijk geschreven. Toch ben ik wel benieuwd wat de aankomende afleveringen de kijkers gaan brengen. Wordt het echt meer sci-fi of probeert het toch meer de kant op te gaan van de psychologische thriller? Het zal mij benieuwen.
Volg Reverie
Point of Origin
Point of Origin