anonymous geeft "Revenge - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 18 juni 2013.
0
0

Revenge - Seizoen 1

“Before you embark on a journey of revenge, dig two graves” (Confucius, 50 BC).

Ben jij op zoek naar een luchtige en ontspannen serie, dan kom je met Revenge (2011, ABC) bedrogen uit. Revenge is een serie waar je echt voor moet gaan zitten; met zijn vele cliffhangers, onverwachte plotveranderingen en waar personages werkelijk tot leven komen. Als je houdt van mysterie, liefde, actie en drama is deze serie zeker het kijken waard!

De serie Revenge staat in het teken van Amanda Clarke’s (Emily VanCamp, Everwood) zoete wraaktocht op degenen die haar vaders leven ruïneerden. Door middel van flashbacks wordt duidelijk dat haar gelukkige jeugd abrupt stopt wanneer haar vader onterecht wordt beschuldigd van een terroristische aanslag. Na zijn overlijden ontdekt Amanda de onschuld van haar vader. Hij bleek slachtoffer te zijn van een groot complot om de familienaam van de machtige en rijke familie Grayson te beschermen. Amanda is woest en besluit wraak te nemen op iedereen die deel uitmaakt van het complot, met in het bijzonder de Graysons. Haar wraaktocht begint wanneer zij terug verhuist naar haar geboorteplaats, de Hamptons, en afstand neemt van haar ware identiteit en verder gaat onder de naam Emily Thorne. De makers weten een verhaallijn te creëren waarin Emily, op een boeiende en onverwachtse manier, in staat is om één voor één het leven te verwoesten van iedereen die een rol heeft in het complot.

Haar wraaktocht verloopt echter niet zonder tegenslagen. Om dichter bij de Graysons te komen, neemt ze een relatie met hun zoon Daniel (Joshua Bowman). Haar vastberaden doel wordt echter bemoeilijkt wanneer Emily haar jeugdliefde Jack Porter (Nick Wechsler) tegenkomt en nog gevoelens voor hem blijkt te hebben. Als kijker leef je dan ook ontzettend mee wanneer Emily niet voor haar ware liefde Jack Porter kiest, maar voor de ultieme wraak en zich verlooft met Daniel. Terwijl zij het leven van anderen verwoest, verwoest zij ondertussen ook haar eigen kansen op geluk. Deze spanningen tussen het volgen van haar hart en haar wraaktocht zorgen voor een meeslepende reeks van afleveringen.

Niet alleen de verhaallijn en de goed doordachte wraakacties zorgen ervoor dat je als kijker elke week verlangt naar de serie. Ook de karakters zijn dermate goed gecast. Emily VanCamp (Emily Thorne) speelt haar dubbele identiteit weerzinnig goed. Door onverwachte plotveranderingen blijft echter de angst bestaan om ontmaskerd te worden. De ijskoningin van de Hamptons, Victoria Grayson, wordt briljant gespeeld door Madeline Stowe. Hierdoor zal je vanaf het begin de ijzige, zogenaamd gelukkige vrouw, die haarzelf altijd op nummer één zet en er alles aan doet om zichzelf te beschermen, al niet uit kunnen staan. De rol maakt zij zo eigen, waardoor haar karakter, en het verhaal, heel geloofwaardig is. Zelfs door het zenuw tikje bij haar oog, lijkt deze rol haar op het lijf te zijn geschreven.

Enige twijfel over de serie heb ik wel. In de laatste aflevering van de serie realiseert Emily na flink wat tegenslagen dat zij pas aan het begin van haar wraaktocht staat en dat het einde ver te zoeken is. De angst ontstaat hierbij dat de makers de serie te ver kunnen uitrekken. Maar om daar achter te komen, raad ik jullie aan om zeker seizoen twee te gaan kijken!
Volg Revenge
Two Graves
Two Graves