7
Mandy Gelling-Potharst geeft "Resurrection - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 3 februari 2015.
0
0

Resurrection - Seizoen 2

Waarom vinden sommige televisiemakers het nu zo moeilijk om in de vervolg seizoenen het niveau van vaak het eerste seizoen vast te houden of zelfs te verbeteren? Waarom maken ze het zichzelf nu zo moeilijk door er allerlei verhaallijnen bij te slepen die niet ter zake doende zijn? Waarom maken ze het verhaal onnodig ingewikkeld of verlengen ze een goed plot met onzinnige halve plotlijntjes of plotlijntjes die halverwege worden afgekapt? Deze vragen stelde ik mij toen ik naar het tweede seizoen van Resurrection zat te kijken. Het eerste seizoen was zoveel beter, omdat daarin minder zijwegen werden genomen, minder onnodige dialogen en scènes. In het tweede seizoen hebben ze er een beetje een potje van gemaakt.

Heel slecht is het nu ook weer niet, maar je gaat toch vergelijkingen trekken met het eerste seizoen. In het tweede seizoen doen de acteurs weer hun best maar het materiaal waarmee ze moeten werken is een stuk minder. Als je iets wil vertellen over de oorzaak waarom de overledenen plotseling herrijzen, doe dat dan niet met allerlei rare verzinsels. Sleep er niet een acteur bij die totaal niet weet te overtuigen. Prediker James (Jim Parrack, True Blood) doet alsof hij degene is die mensen doet herrijzen, de bewoners van Arcadia willen dat zo graag geloven dat ze als een hondje achter hem aan lopen. Als dan zelfs de nuchtere Bellamy in zijn sprookjes trapt is het eind zoek. Het verhaal springt opeens van groen naar knalrood en de redelijke logica in het verhaal is vanaf dan ver te zoeken.

Als dan ook de gevreesde teruggekeerde oma Margaret Langston zich aan de kant van de Prediker schaart weet je als kijker dat de makers het verhaal totaal kwijt zijn. Nogmaals, het zou niet erg zijn geweest als het eerste seizoen niet zo goed was geweest, maar ja, dat was het wel. Het is dan ook niet zo vreemd dat heel veel kijkers zijn afgehaakt en het is nog maar de vraag of er een derde seizoen gaat komen. Het tweede seizoen eindigt heel vreemd en waarschijnlijk zullen de fans nooit te weten komen hoe het gaat eindigen. Ondertussen lijkt het een epidemie te gaan worden in televisieland, series die eindigen als er nog niets is afgerond, zo ook met Resurrection. Ik ben van mening dat als ze het niveau en verhaallijn van het eerste seizoen hadden vastgehouden ze makkelijk een derde en misschien zelfs vierde seizoen hadden kunnen maken.

Maar helaas de makers hebben besloten dat Bellamy, de Langston’s en Arcadia een andere draai en niveau hebben gekregen waardoor ik nu blijf zitten met een onbevredigd gevoel. Wat hebben de makers gedacht toen ze opeens een margriet uit de hoge hoed toverde. Of waar zaten ze met hun gedachten toen ze plotseling een Jim Jones gingen doen op alle teruggekeerden, waardoor alle teruggekeerden opeens op doodenge sekteleden gingen lijken zonder aanwijsbare reden. Of plotseling een soort antichrist verhaal, midden in het seizoen er bij slepen. Hoe graag ik ook wil dat het verhaal een mooi afgerond geheel krijgt, niet op deze manier. Het is jammer dat weer een serie aan de fantasieloosheid (of juist aan teveel fantasie) ten onder gaat.

7 punten omdat de acteurs nog steeds erg goed hun werk hebben gedaan.
Volg Resurrection
Love in Return