8
Ron Schoonwater geeft "Resistance (2019) - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 27 december 2019.
0
0

Resistance (2019) - Seizoen 1

Op Netflix is de serie te vinden als Rebellion seizoen 2, maar de makers hebben het uitgebracht als Resistance. Het verhaal is een vervolg op de situatie in Rebellion, maar er zijn een aantal hoofdpersonages verdwenen waardoor beide televisieseries niet helemaal op elkaar aansluiten.

Waar Rebellion ging over de opstand in Ierland tegen de Engelsen gaat Resistance over het verzet daarna. Het ontstaan van de politieke beweging Sinn Féin en de militante tak Irish Republic Army (IRA) zijn een belangrijk onderdeel van het verhaal. Er zijn een aantal duidelijke hoofdrolspelers waardoor de verschillende verhaallijnen goed te volgen zijn. Dit in tegenstelling tot Rebellion waar het verhaal enigszins ten onder ging aan ambitie en de hoeveelheid hoofdpersonages. Resistance heeft echter een slechte eigenschap overgenomen. Er zijn slechts vijf afleveringen waardoor de geschiedenis regelmatig tekort gedaan wordt.

Resistance (2019)
© RTE One

De scheidslijn tussen goed en fout is flinterdun en beide partijen maken zich schuldig aan misdaden tegen de menselijkheid.

Dit seizoen volgt de strijd van de Ier Jimmy Mahon (Brian Gleeson, Peaky Blinders) tegen de Engelsen. Dat zijn broer Patrick (David Wilmot, Ripper Street) werkt voor de Ierse politie onder bevel van de Engelsen maakt de strijd soms complex. Zeker als de ontwikkelingen beide broers, die uit elkaar gegroeid zijn, weer tot elkaar veroordelen. Zus Minnie (Jordanne Jones, Rebellion) heeft door broer Jimmy en haar liefde voor mede IRA strijder Joey (Conal Keating, Striking Out) gekozen voor de gewapende strijd tegen de Engelsen.

Als Jimmy verordonneerd wordt om voor de inlichtingendienst van de IRA te werken komt hij in contact met Ursula Sweeney (Simone Kirby, Peaky Blinders). Ursula werkt voor de Engelsen en kraakt de codes die het Ierse verzet gebruikt. Ze is daarmee een belangrijke pion in de strijd tegen de Ieren. Wanneer zij echter moet kiezen tussen haar kind en de Engelsen kiest zij voor het eerste. Het gevolg is dat zij voor de Ierse nationalisten moet werken. Dat levert natuurlijk de nodige complicaties op.

De zus van Ursula, Constance (Catherine Walker, Versailles), is de vrouw van bankier en vrouwenjager Harry Butler (Michael Ford-Fitzgerald, Rebellion). Harry komt door zijn positie in steeds lastiger vaarwater te zitten. Hij heeft geen behoefte aan politiek of de strijd voor Ierland. Aangezien hij te manipuleren is wordt hij steeds verder onder druk gezet om de Ierse strijd te financieren. Het maakt zijn positie onmogelijk. Zeker als ook de Engelsen beseffen dat hij een van de zwakke schakels is in de Ierse strijd.

Resistance (2019)
© RTE One

Resistance brengt de strijd tussen Engelsen, Ieren en Ieren onderling goed in beeld. De brute moorden en aanslagen worden door beide zijden gedaan. De scheidslijn tussen goed en fout is flinterdun en beide partijen maken zich schuldig aan misdaden tegen de menselijkheid. Daar loopt de serie niet voor weg. Het geweld wordt echter niet zo expliciet in beeld gebracht zoals bij bijvoorbeeld Peaky Blinders. Dat maakt dat de serie geschikt voor een breder publiek.

Als spannende televisieserie verdient het daarom een dikke acht.

Resistance is een goede en spannende televisieserie. Het is een verhaal van politiek, geweld en spionnen. Daar vallen de nodige, ook onschuldige, slachtoffers bij. Dit seizoen geeft een beeld van de strijd van de gewone man, maar ook van de midden en hogere klasse. Waar de een steeds extremer en gewelddadiger wordt neigt de ander naar een meer politieke oplossing. De context waarin deze strijd plaats vindt komt op hoofdlijnen aardig voor het voetlicht, maar had beter gekund.

Probleem bij de serie is dat door de korte duur het soms niet helemaal duidelijk is waarom er iets gebeurt. Zo lijken de Engelsen de strijd makkelijk op te geven. Dat komt mede omdat de Gaelic football wedstrijd waar Engelse militairen wraak nemen op IRA aanvallen op Britse inlichtingenofficieren slechts als voetnoot gebruikt wordt. Positief is dat er veel aandacht besteed wordt aan de motieven van de betrokken personages. Als spannende televisieserie verdient het daarom een dikke acht.
Volg Resistance (2019)
Episode 5
Episode 5