8.5
Jessica Dillema geeft "Red Band Society - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Jessica Dillema op 26 augustus 2014.
0
0

Red Band Society - Eerste aflevering

Red Band Society is een blijvertje. De serie stond al in onze top tien veelbelovende series en vele andere lijstjes over series waar je naar uit moet kijken, maar dan moet je die titel nog wel waar gaan maken. En dat is gelukt. Het is een serie die in slechts 43 minuten voor zowel tranen als een lach zorgt en die je in die korte tijd met alle personages laat meeleven. Red Band Society is een remake van de Spaanse serie Polseres vermelles.

Red Band Society gaat over de jongeren en degenen die hen verzorgen in het Ocean Park ziekenhuis. Voor deze jongeren is het een tweede thuis, of misschien zelfs wel gewoon thuis. Ze wonen er en ze gaan er naar school. Ze ervaren het als een soort kostschool, maar het verschil is dat iedereen een soort ziekte heeft. Zo hebben we kankerpatiënten Leo (Charlie Rowe) en nieuweling Jordi (Nolan Sotillo), de cheerleader met hartproblemen Kara (Zoe Levin), slimmerik Emma (Ciara Bravo, Big Time Rush) met een eetstoornis, Dash (Brian “Astro” Bradley, The X Factor) de player met taaislijmziekte en zelfs een kind in een coma.

Allen zijn ze anders en als ze niet ziek geweest waren en gewoon op een middelbare school hadden gezeten waren ze misschien niet eens vrienden geweest. Maar in het Ocean Park ziekenhuis trekken ze naar elkaar toe en krijgen ze een onverwachte band met elkaar. Ze slepen elkaar er doorheen en hebben ondertussen ook nog plezier en dat is mooi om te zien. De serie wordt vergeleken met de eerdere seizoenen van Glee – zonder het gezang – maar persoonlijk vind ik Red Band Society beter. Het meeleefgehalte en het niveau van het drama en de komische momenten liggen hoger. Tegen het einde van de eerste aflevering zie je waarom de serie de Red Band Society heet.

De jongen in de coma, Charlie (Griffin Gluck, Back in the Game), is degene die de afleveringen aan elkaar praat vanuit zijn coma. Hij ligt dan wel in een coma maar hij hoort alles en is misschien wel het beste op de hoogte van iedereen. Hoewel ietwat onrealistisch – maar dat terzijde want het werkt wel – zien we hem op een ietwat levendigere manier wanneer één van de andere jongeren tussen leven en dood komt te staan en hierdoor met hem kan praten.

Hoewel meer in een ondersteunende dan een hoofdrol zijn ook de fantastische acteurs Octavia Spencer (The Help) en Dave Annable (Brothers & Sisters) te zien in de serie als respectievelijk verpleegster Jackson en dokter McAndrew. Maar dat maakt ze niet minder belangrijk, want dat ze een speciale rol hebben in de serie zien we niet alleen in de grappige, maar ook in de ontroerende momenten. Spencer speelt de bitchy verpleegster die haar hart ondertussen op de goede plek heeft zitten en Annable is een charmante en aardige dokter. Gezien ik groot fan van hem was in de serie Brothers & Sisters ben ik erg blij hem in deze rol te zien.

De jongeren in de cast zijn vers en kunnen veel leren van Spencer en Annable. Maar hoewel ze nog niet zo bekend zijn en nog weinig ervaring hebben opgedaan in het acteerveld weten ze al wel geloofwaardige personages neer te zetten. In de pilot hebben ze mij al laten lachen, maar ook gezorgd voor tranen. Het verhaal is mooi en vlot geschreven en ik ben zeer benieuwd of ze dit niveau vast weten te houden in de rest van het seizoen. Hier wil ik wel meer van zien. Red Band Society gaat 17 september officieel in première.
Waiting for Superman
01x13
0