8
Wichita van Rijkom geeft "Reckless - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 8 juli 2014.
0
0

Reckless - Eerste aflevering

Misdaadseries zijn erg populair op het moment. Of het nu gaat om een FBI team en hun zaken of een stel advocaten, zoals in Reckless het geval is. In Reckless volgen we advocate Jamie Sawyer (Anna Wood, Deception), die sinds kort vanuit Chicago naar Charleston, South Carolina is verhuisd. Hier komt ze regelmatig (assistent) officier van justitie Roy Rayder (Cam Gigandet, Twilight films) tegen, een van de andere hoofdpersonen uit deze nieuwe CBS serie. Roy, die op het moment een moeilijke tijd doormaakt vanwege de scheiding van zijn vrouw en het niet zien van zijn dochters, flirt er hevig op los met Jamie tussen de rechtszaken door. Al gauw is duidelijk dat het met de chemie tussen die twee wel goed zit!

Tijdens de pilot volgen we een zaak waaraan zowel Jamie als Roy werken, een typische zaak die in zoveel crimeseries al eerder voorbij is gekomen. Toch is het allemaal leuk genoeg om de kijker te vermaken, al moet de serie het in mijn ogen wel echt hebben van de grote zaak die Roy en Jamie bindt. Een zaak die naar mijn verwachting de rest van dit seizoen een belangrijke rol zal spelen. Agente Lee Anne Marcus (Georgina Haig, Fringe) wordt ontslagen vanwege haar gedrag en klopt bij Jamie aan voor hulp. Dit is het begin van een groot schandaal binnen het politiekorps waarin agent Terry McCandless (Shawn Hatosy, Southland) misschien wel de allergrootste rol speelt.

Iets waar enkele Amerikanen over vielen na het zien van de eerste aflevering zijn de stereotypes en accenten hier en daar in de show. Als niet Amerikaan is dit natuurlijk wat moeilijk te beoordelen, al moet ik zeggen dat ik me sowieso niet gestoord heb aan de accenten van de acteurs. Wel was inderdaad duidelijk te zien dat er hier en daar wat vooroordelen over de zuidelijke staten naar voren kwamen. Maar niets beledigend of overdreven naar mijn idee. Het blijft immers een serie, fictie, en is dus ook niet helemaal te vergelijken met hoe het er daar in het echte leven aan toe gaat. Hoewel ik me de kritieken hier en daar wel kan voorstellen, deel ik die mening zelf totaal niet.

Roy’s invloedrijke ex-schoonvader, Dec Fortnum (Gregory Harrison, Logan’s Run), biedt hem tijdens de eerste aflevering de kans om stadsprocureur te worden. Een aanbod wat Roy uiteindelijk accepteert, waarmee hij weer lijnrecht tegenover Jamie zal komen te staan in de rechtszaak rondom het politiekorps. Jamie heeft ondertussen een relatie met rechercheur Preston Cruz (Adam Rodríguez, CSI: Miami). Een relatie die in eerste instantie redelijk stabiel overkomt, maar wel eens flink zou kunnen veranderen door deze nieuwe zaak. Hiernaast zijn er nog bijrollen voor Jamie’s juridisch assistente is Vi Briggs (Kim Wayans, In Living Color) en politiecommissaris Holland Knox (Michael Gladis, Mad Men).

Reckless is niet een serie met een verrassend nieuw verhaal wat we nog nooit eerder hebben gezien. Maar dat hoeft ook niet. Met een zeer sterke cast, goede verhaallijnen en al meteen een grote twist op het eind van de eerste aflevering hebben de makers een zeer sterke pilot neergezet. De trailer sprak me al erg aan, en na het zien van de eerste aflevering is dit gevoel alleen nog maar sterker geworden. Het is een serie met potentie die, als ze dit niveau vast houden, zeker zou kunnen overleven tussen alle andere misdaaddrama’s van dit moment. Hopelijk krijgen ze in de loop van het seizoen ook de kritische zuidelijke inwoners in de VS mee, maar in Nederland heeft deze serie alvast een fan!
Volg Reckless
Civil Wars (2)
Civil Wars (2)