5
anonymous geeft "Rechercheur Ria - Eerste aflevering" een 5.
Geschreven door anonymous op 20 april 2014.
0
0

Rechercheur Ria - Eerste aflevering

844.000 mensen zagen hoe Rechercheur Ria (RR) de dader ontmaskerde in de eerste aflevering van deze nieuwe van SBS6. Dus heeft de zender na Celblok H weer een serie te pakken die goed scoort. Je kunt je afvragen of voor de tweede aflevering ook veel kijkers zullen inschakelen, want deze kennismaking motiveert niet zodanig dat je er écht achter wil komen hoe het Ria (Ellen Pieters, De Gelukkige Mandarijn) verder vergaat. De gemengde reacties na de première bevestigen dit beeld alleen maar.

In deze eerste aflevering onderzoekt Ria de moord op zakenman John Barend. Barend is een succesvol zakenman, maar heeft ook vele vijanden en daardoor ontvangt de man bedreigingen. Wanneer Ria aankomt bij de woning van een nog levende John, ontmoet zij zijn broer, vrouw, advocaat en zijn zakenpartner. Wanneer Ria het huis verlaat is John vermoord. De schuldige vinger wijst al snel in de richting van de aanwezigen en in het verdere verloop ontrafelt de serie zich als een Nederlandse ‘whodunit’.

Het beste aan Rechercheur Ria is duidelijk Ellen Pieters. Pieters is charismatisch en een leuke verschijning op het scherm. Zij is het type actrice die sympathie opwekt en dat is handig voor de rol die zij op zich neemt. Wat wel problematisch is, is dat haar personage duidelijk wordt neergezet als een onhandige en aparte (op een goede manier) rechercheur en dit zorgt ervoor dat je als kijker je afvraagt of het personage wel competent genoeg is om als een geloofwaardige rechercheur te fungeren.

Er is een dunne lijn tussen ‘onhandig’ en incompetent en in de beginfase van deze eerste aflevering neigt Ria wat meer naar het laatste. Gelukkig revancheert zij zich wanneer zij op doordachte manier de moordenaar achterhaalt, waardoor de balans weer omslaat naar onhandig. Maar, RR moet hier wel voor waken. Zodra de kijker namelijk gaat neigen naar incompetent wordt het moeilijk om het personage serieus te nemen.

De bijrolspelers komen er minder goed vanaf: zowel Birgit Schuurman als Manuel Broekman zijn onovertuigend en komen meer over als acteurs die een rol spelen, dan dat zij de personages ook daadwerkelijk zijn. Beiden zijn niet vervelend (qua uiterlijk) om naar te kijken, maar het acteerwerk laat hier en daar wat te wensen over. Ook mist RR nuance en subtiliteit. De dialogen zijn vrij matig en liggen er te dik bovenop. De serie legt te regelmatig nog net niet de woorden in je mond.

Het mysterie (de zaak van de week) was ook niet bijster boeiend of spannend te noemen. Het is te hopen dat de serie een goede balans weet te vinden tussen het privéleven en Ria's baan, want dat zou de serie goed doen. Episodische afleveringen net als deze waarin het publiek niet geïnvesteerd en geïnteresseerd (doordat de zaken niet boeien en je geen band opbouwt met de zaak en degenen die daarbij betrokken zijn) raakt, gaan het niet doen voor RR.

Privé gaat het minder (haar huwelijk dreigt op de klippen te lopen) en de zorg voor de kinderen wordt ook moeilijker als je twaalf uur per dag werkt. Als RR op een leuke en speelse manier toont hoe Ria hiermee omgaat en zich hier meer op concentreert, dan blijven de nodige kijkers wel hangen. Want, zoals gezegd, Pieters is zeker niet onaardig en velen zullen zich wel kunnen identificeren in een hard werkende vrouw (en gezin) die haar baan met het ouderschap probeert te combineren.

Dat is een herkenbaar gegeven wat de serie herkenbaar zal maken voor een groot deel van het publiek. En de nieuwe situatie die ontstaat op het politiebureau zou ook nog de nodige leuke momenten kunnen opleveren. Voor nu is het grootste mysterie de volgende tekst van Ria: ’’waarom lopen mannen toch altijd hun pik achterna?’’ Tja, Ria; dat is nou pas écht een mysterie die zélfs jij niet zal oplossen...
Volg Rechercheur Ria
Nog onbekend
Nog onbekend