7
Ron Schoonwater geeft "Rebecka Martinsson - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 2 februari 2021.
1
0

Rebecka Martinsson - Seizoen 2

Het is nogal wat als je de hoofdpersoon moet vervangen. In het eerste seizoen speelde Ida Engvoll verdienstelijk de rol van Rebecka Martinsson. Deze keer is het echter de beurt aan Sascha Zacharias (Beck). Sascha heeft als voordeel dat de rol van een naar zichzelf zoekende Rebecka haar iets beter lijkt te passen. Op het moment dat het tegenzit dan is dit af te lezen aan haar houding en gezicht. Dit tweede seizoen gebeurt er nogal wat met Rebecka, dus in die zin is het een goede aanpassing.

De door Rebecka afgewezen Krister Eriksson heeft inmiddels zijn leven weer opgepakt. Hij heeft een nieuwe vriendin en lijkt daar gelukkig mee. Lijkt, want het is duidelijk dat Krister nog steeds gevoelens heeft voor Rebecka. Rebecka is echter teveel met zichzelf bezig om dat echt op te merken. Wel geeft ze dubbele signalen af door samen met Krister het bed in te duiken. Dat zorgt voor de nodige spanningen tussen Rebecka, Krister en zijn vriendin.

Het tweede seizoen van Rebecka Martinnson stoeit iets teveel met de aandacht tussen privéleven en de misdaden.

Ook andere persoonlijke relaties binnen het politiekorps krijgen aandacht. Politie inspecteur Anna Maria Mella worstelt met haar thuissituatie. Haar man en haar kinderen vragen tijd die zij eigenlijk niet heeft. Daarnaast heeft een van haar teamleden duidelijk romantische gevoelens voor haar. Dat maakt de worsteling voor Anna Maria des te moeilijker. Wanneer er een ingrijpende gebeurtenis plaats vindt (in een van de beste afleveringen van dit seizoen) stort de wereld van Anna Maria in.

Het tweede seizoen van Rebecka Martinnson stoeit iets teveel met de aandacht tussen privéleven en de misdaden. De balans tussen beide verhaallijnen lijkt een beetje zoek. Daardoor raken juist de verhaallijnen rondom de misdaden wat ondergesneeuwd. Die balans was toch beter in het eerste seizoen. Beide verhaallijnen voelen soms wat gehaast aan. Door geen keuze te maken tussen drama en een detective worden de misdaden soms wel erg makkelijk opgelost. Aan de andere kant mis je soms net iets teveel achtergrond en diepgang om de persoonlijke verhaallijnen echt interessant te maken. Wat ook node gemist wordt is de humor van het eerste seizoen. De luchtige scenes waarin de glimlacht overheerst. Dat komt mede omdat de rol van forensisch patholoog Lars Pohjanen helaas minimaal is. Zijn inbreng in het eerste seizoen was juist een van de hoogtepunten.

Rebecka Martinsson is een televisieserie die de moeite waard is om te bekijken, maar mist de echte kwaliteit die de toppers hebben.

Rebecka Martinsson is een televisieserie die de moeite waard is om te bekijken. Het mist echter de kwaliteit die de echte toppers hebben. De keuze voor Kiruna in het noorden van Zweden geeft een mooi inkijkje in een ander deel van het land. De kenmerkende problematiek van die regio wordt slechts ten dele benut. De problematiek en eigen gemeenschap van de Sami komt in de eerste twee delen naar voren. Het feit dat huizen moeten wijken voor het uitbouwen van mijnen wordt slechts aangestipt en al snel vergeten.

Met alles wat hierboven geschreven is zal dit seizoen het met een mooie zeven moet doen.
Volg Rebecka Martinsson
The Warning Triangle: Part 2