Pascal Jans geeft "Reacher - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Pascal Jans op 10 juli 2022.
7
0

Reacher - Seizoen 1

Jack Reacher heeft twee keer mogen schitteren op het grote scherm, maar deze keer is hij te bewonderen in de vorm van een serie. Deze overgang pakt verrassend goed uit.

Reacher is gebaseerd op de alom geprezen boekenreeks van Lee Child. Het eerste seizoen is gebaseerd op het boek The Killing Floor. Dit betreft het eerste verhaal uit de boekenreeks en in Nederland bekend onder de titel Jachtveld. Ik ben zelf niet zo’n boekenlezer, maar de Jack Reacher films met Tom Cruise in de hoofdrol vond ik altijd zeer vermakelijk om naar te kijken. Reden genoeg om de aangekondigde serie over Jack Reacher te aanschouwen.

De serie speelt zich af in het kleine stadje Margrave. Je kent het wel, het soort stad waar jarenlang nooit wat te beleven valt. Op een dag krijgt Margrave bezoek van een boomlange veteraan genaamd Jack Reacher (Alan Ritchson, Blue Mountain State). De grote, gespierde en niet zo spraakzame Reacher bestelt een heerlijk stuk taart, maar voordat hij een hap kan nemen wordt de ex-militair gearresteerd voor moord. Volgens getuigen zagen ze ten tijde van de misdaad een kolossaal figuur op het plaats delict. Om zijn onschuld te bewijzen, helpt Reacher de politie met het onderzoek, maar de zaak wordt al snel persoonlijk. Door deze wending wil Reacher koste wat kost de dader hoogstpersoonlijk ter verantwoording roepen.

Ondanks dat Reacher het liefst zijn vuisten wil laten spreken en niet veel heeft met de autoriteiten staat hij er gelukkig niet alleen voor. In het begin van de serie ontmoet hij agente Roscoe Conklin (Willa Fitzgerald, Dare Me). Al snel hebben deze twee een zwak voor elkaar en delen ze waardevolle en soms humoristische momenten met elkaar. Daarnaast ontmoet Reacher al snel degene die het onderzoek leidt, Oscar Finlay (Malcolm Goodwin, iZombie). De relatie tussen deze twee personages ligt gecompliceerd, omdat Reacher hem niet helemaal kan peilen en Oscar mag de stoïcijnse, bij vlagen arrogante en stille houding van Reacher totaal niet. Toch ontwikkelen ze in de loop van de serie een bepaalde manier van waardering voor elkaar.

De humor speelt voornamelijk in op het feit dat Alan Ritchson weldegelijk voldoet aan het formaat om Jack Reacher te kunnen spelen

Als je regelmatig series kijkt dan zie je sommige plotwendingen al van mijlenver aankomen. Toch moet ik zeggen dat de rode draad door de serie genoeg te bieden heeft om het spannend te houden en niet alle gebeurtenissen zijn voorspelbaar waardoor je wil blijven kijken hoe het afloopt. Daarnaast toont de serie voldoende afwisseling tussen actievolle momenten, diepgang van personages en is er ruimte voor humor. De humor speelt voornamelijk in op het feit dat Alan Ritchson weldegelijk voldoet aan het formaat om Jack Reacher te kunnen spelen.

Ondanks het feit dat ik geen boekenlezer ben had ik wel meegekregen dat het grootste kritiekpunt op de Jack Reacher films was dat Tom Cruise totaal niet overeenkomt met de beschrijving van het personage uit de boekenreeks. Voor diegene die twijfelen of dit in de serie wel is gelukt kan ik jullie geruststellen. Bij de aankondiging van deze serie en de casting van Alan Ritchson als Jack Reacher had ik zo mijn twijfels of hij zo’n serie als deze kan dragen. Ik ken hem voornamelijk van de serie Blue Mountain State en daarin speelt hij nou niet bepaald een actieheld. Achteraf kan ik stellen dat zijn casting een schot in de roos is. Het grote lijf en gespierde lichaam had hij natuurlijk altijd al, maar dit gegeven in combinatie met de karaktereigenschappen van Jack Reacher weet hij verrassend goed tot uiting te laten komen.

Reacher
© Prime Video

Alan Ritchson speelt niet alleen Jack Reacher, hij is Jack Reacher!

Al snel werd bekend dat Amazon Reacher had vernieuwd met een tweede seizoen. Drie dagen na de seizoen première waren voldoende om dit besluit te rechtvaardigen, want Reacher is een regelrechte hit voor Prime Video. Het tweede seizoen zal gebaseerd worden op het elfde boek van Lee Child genaamd Bad Luck and Trouble. Het voordeel van de serie te laten baseren op de boekenreeks kan tegelijkertijd gezien worden als een nadeel. De kans bestaat dat geïntroduceerde personages niet zullen terugkeren in een nieuw seizoen aangezien Reacher een reiziger is en niet lang op één plek gevestigd zal blijven. Je kan het ook positief bekijken door te zeggen dat er in mogelijk nieuwe seizoenen andere personages worden geïntroduceerd waardoor het geheel verfrissend aan blijft voelen.

Een goede boekverfilming maken is altijd lastig, maar Reacher laat zien hoe dat moet. De sfeer, spanning en humor worden op fenomenale wijze vormgegeven op het kleine scherm. Maar de serie verdient vooral een compliment voor de casting, want Alan Ritchson speelt niet alleen Jack Reacher, hij is Jack Reacher!
Volg Reacher
Fly Boy
Fly Boy