7.5
anonymous geeft "Ray Donovan - Seizoen 5" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 7 december 2017.
1
1

Ray Donovan - Seizoen 5

Ray Donovan is bij uitstek een serie die past bij het gezegde ‘te groot voor het servet, te klein voor het tafellaken’. Het is een serie die absoluut kwaliteiten herbergt: ijzersterke acteurs, een fijne setting en gelaagde karakters, maar het is net niet genoeg om bij series als Breaking Bad, Fargo of The Sopranos in de buurt te komen. Toch bleek Ray Donovan interessant genoeg om de eerste seizoenen in een paar weken te bingen, wat iets zegt over de kracht van de serie. Het vijfde seizoen slaagt er echter niet volledig in om het niveau van de eerste vier seizoenen vast te houden.

Het vijfde seizoen opent met veel vragen. Nadat het vierde seizoen eindigde met een pact van de familie Donovan om een Russische maffioso uit te schakelen, maakt de serie een sprong in de tijd en staan we aan de vooravond van het huwelijk tussen Terry Donovan (Eddie Marsan, Atomic Blonde) en Maureen (Tara Buck, True Blood). Terwijl broers Bunch (Dash Milok, I Am Legend) en Darryl (Pooch Hall, Suits) zich klaarmaken voor deze bruiloft, zien we hoe Ray (Liev Schreiber, Spotlight) een verplicht bezoek brengt aan een reclasseringsambtenaar na een vechtpartij in een bar. Vader Mickey (Jon Voight, Midnight Cowboy) heeft zich weer op het schrijven van een filmscript gestort en is inmiddels ingetrokken bij Ray.

Grote afwezige is Ray’s vrouw Abby (Paula Malcomson, Deadwood). De eerste aflevering zinspeelt op mogelijke scenario’s van wat er met haar gebeurd is, maar het duurt even voor de kijker weet waar Abby precies gebleven is. Verder wordt er aan het begin van het vijfde seizoen weinig uitgelegd en wordt er vooral een puzzel uitgerold die als opmaat dient voor de rest van het seizoen. Waar Ray op persoonlijk vlak opnieuw opzichtig met zichzelf worstelt, krijgt hij in zijn werk onder meer te maken met een machtige directrice van een filmstudio (Susan Sarandon, Dead Man Walking), een mysterieuze producent (Michel Gill, House of Cards) en een actrice die in opspraak raakt na het uitlekken van naaktfoto’s (Lili Simmons, True Detective).

Omdat het vijfde seizoen in de eerste afleveringen wordt omgeven door vragen en mysterie, zou het zonde zijn om meer van de plot prijs te geven, zeker met het oog op de verhaallijnen van de Donovans. Hoewel er flink wat lijntjes worden uitgezet in de eerste aflevering, slaagt de vijfde reeks er in de eerste helft niet in om voortdurend te boeien. Waar Ray Donovan voorheen een serie was die ik zo snel mogelijk uit wenste te kijken, voelde ik die urgentie bij het vijfde seizoen wat minder. Naarmate de plot wat duidelijker begint te worden en de puzzelstukjes wat meer op hun plek vallen, wordt het als geheel weer interessanter en wordt het vijfde seizoen besloten met een paar sterke afleveringen. Toch is het vijfde seizoen een van de zwakkere seizoenen in de historie van de serie. Het wil zoals gezegd niet echt lekker op gang komen en de plotkeuzes zijn soms iets te gewaagd en ongeloofwaardig. Sommige plotwendingen geven weliswaar nieuwe energie aan het verhaal, maar zorgen er ook voor dat personages wat loos aanvoelen of dat de dynamiek tussen personages minder uit de verf komt. Daarnaast is de toon dit seizoen een stuk zwaarder dan in eerdere seizoenen, waardoor de serie soms net iets moeilijker wegkijkt dan voorheen.

Het acteerwerk is als vanouds, met Liev Schreiber en Jon Voight als absolute blikvangers. Vooral Schreiber is inmiddels zo vergroeid met zijn rol als Ray Donovan, dat het moeilijk is om hem nog als iemand anders te zien. Ook in het vijfde seizoen toont hij zich weer als een van de beste acteurs in een serie op dit moment. Ook de rest van de vaste cast acteert zoals vertrouwd sterk. De personages die in dit seizoen voor het eerst hun opwachting maken vormen een interessante aanvulling, met name de karakters van Sarandon en Gill.

Over het algemeen blijft Ray Donovan een zeer plezierige serie om naar te kijken. Ondanks een wat matige eerste seizoenshelft en een soms wat al te zware toon, blijft de serie boeien, met een aantal zeer sterke afleveringen richting het einde van het seizoen en een ijzersterke cast. De makers van de serie nemen een aantal zeer gewaagde keuzes, waardoor niet elk personage het al aangekondigde zesde seizoen zal halen. Als het zesde seizoen het niveau van de laatste paar afleveringen weer weet te behalen, blijft Ray Donovan absoluut een serie die boven de middelmaat uitstijgt.
Volg Ray Donovan
You'll Never Walk Alone
You'll Never Walk Alone