8
Helgoned geeft "Quincy M.E. - Complete serie" een 8.
Geschreven door Helgoned op 20 november 2013.
0
0

Quincy M.E. - Complete serie

In de jaren zeventig bedacht de Amerikaanse televisiezender NBC wat nieuws. Onder de vlag van ‘The NBC Mystery Movies’ bracht de zender elke week een andere detectiveserie met een aflevering van anderhalf uur (ongeveer 70 minuten exclusief reclame) op het scherm. Genoeg afwisseling voor de kijker om de zondagavond bij NBC door te brengen. McCloud, Columbo en Quincy M.E. waren de drie detectives die zorgden voor prima kijkcijfers in het seizoen 1976-1977. De serie die vooral opviel was Quincy M.E. over een anatoom-patholoog die voor het lijkenhuis van Los Angeles werkt. De serie werd opgewaardeerd tot wekelijkse serie en wist het acht seizoenen en 148 afleveringen vol te houden.

Dokter R. Quincy (zijn voornaam blijft de gehele serie een raadsel) heeft zijn lucratieve baan bij een privéziekenhuis opgezegd om hoofd van het onderzoekslaboratorium van het mortuarium te worden. Als medisch onderzoeker verricht hij sectie op de lichamen, samen met zijn assistent Sam Fujiyama. Meestal lijken het routinematige onderzoeken, maar Quincy ontdekt altijd wel iets aparts. Daarbij is Quincy zo scherp dat weinig details hem ontgaan. Als de politie denkt dat het om een zelfmoord of een ongeluk gaat, vindt Quincy vaak details die duiden op een misdaad. Dan gaat hij net zo lang door totdat de onderste steen boven is gekomen. Quincy is daarbij de beste patholoog in zijn vakgebied. Een ander uniek talent dat Quincy heeft is om mensen op de kast te jagen. Als Quincy het vermoeden heeft dat er een misdaad in het spel is, is het voor hem nooit genoeg om dat bij de politie te melden. Hij gaat het liefst persoonlijk op onderzoek uit, tot grote ergernis van zijn directeur dokter Astin (John S. Ragin, Santa Barbara) en luitenant Monahan van de Los Angeles politie (gespeeld door Garry Walberg uit The Odd Couple).

Quincy leeft op een boot die hij gedurende de serie langzaam opknapt. In de haven verblijft hij vaak in het restaurant van zijn vriend Danny Tovo (Val Bisoglio, bekend van de film Saturday Night Fever). Hoewel hij zijn afspraken zelden nakomt blijft Quincy populair bij zijn vrouwelijk gezelschap. In het eerste seizoen heeft hij nog een vaste vriendin, later zijn dat verschillende en vaak jongere vrouwen. Pas in het laatste seizoen trouwt hij met een vrouw van zijn eigen leeftijd.

In de serie werden in de loop der jaren vele precaire onderwerpen behandeld. Kinderporno, medische missers, vliegveiligheid, kindermishandeling, milieuvervuiling, alcohol en drugsproblemen stuk voor stuk problemen die aan de orde kwamen. De serie had ook effect op maatschappelijke ontwikkelingen. Er was een aflevering die ging over medicijnen voor ziektes waar maar relatief weinig mensen aan leden, zoals cystic fibrosis en ALS. Deze medicijnen waren vaak te duur om te ontwikkelen zonder overheidssteun. Hoofdrolspeler Jack Klugman werd in 1980 uitgenodigd om voor het Amerikaanse congres te spreken, waardoor een wet werd aangenomen om deze medicijnen betaalbaar beschikbaar te krijgen.

De serie is een echte klassieker en wordt gedragen door Jack Klugman. Deze Amerikaanse acteur was vooral bekend van de film 12 Angry Men en de comedyserie The Odd Couple. De verandering van comedy naar drama gaat hem bijzonder goed af. Hij weet de betweterige, vasthoudende en soms bijzonder irritante dokter menselijk en met veel passie neer te zetten. Gedurende de serie bemoeide hij zich ook intensief met de scripts en zijn wekelijkse strijd voor rechtvaardigheid en het berechten van schuldigen is mede daardoor erg overtuigend.

In Nederland is de serie relatief onbekend, in oktober 1978 waren slechts vijf afleveringen op de Nederlandse televisie te zien. In Amerika, Engeland en Duitsland was de serie mateloos populair en wordt gezien als inspiratiebron voor latere series als Crossing Jordan en van CSI.
Volg Quincy, M.E.
The Cutting Edge
The Cutting Edge