8.5
Wichita van Rijkom geeft "Quicksand - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 12 april 2019.
3
0

Quicksand - Eerste aflevering

Met een ijzingwekkende start wordt de toon gelijk gezet... Beelden van bloedspetters en lichaamsdelen van slachtoffers, een klaslokaal in stilte terwijl op de achtergrond de paniek van de nog aanwezige leerlingen en docenten in het schoolgebouw te horen is. Een meisje, dat we later leren kennen als Maja Norberg (Hanna Ardéhn, 30 Degrees In February) zit op de grond in shock toestand naast het ogenschijnlijke moordwapen. Wat er is gebeurd weet niemand nog, maar dat het heel heftig is geweest wordt gelijk duidelijk. De politie stormt binnen en Maja wordt meegenomen. Wie is verantwoordelijk voor deze daad, waarom heeft hij/zij dit gedaan en wat heeft Maja er allemaal mee te maken?

Het eerste wat Maja zegt nadat ze weer een beetje aanspreekbaar is zijn de woorden: “Is iedereen dood?”.

Het eerste wat Maja zegt nadat ze weer een beetje aanspreekbaar is zijn de woorden: “Is iedereen dood?”. Ook wij als kijkers weten op dat moment nog niet hoeveel doden er zijn gevallen. Maja wordt in het ziekenhuis onderzocht en ondertussen worden haar ouders ingelicht en start de politie met het onderzoek. Kleine flashbacks uit het leven van Maja wisselen zich af met beelden van nu. Terwijl de politie haar verdenkt van het bloedbad lijkt Maja, op enkele tranen na, vrijwel emotieloos alles te ondergaan. Haar familie regelt een advocaat (David Dencik, Top of the Lake) die uiteindelijk een beetje informatie uit haar los weet te krijgen. Maar nog altijd staat iedereen voor een raadsel. Dit alles wordt indrukwekkend in beeld gebracht met beelden die luider spreken dan woorden. De hoofdrolspeelster weet met haar blikken en houding de emoties erg goed over te brengen wat voor een aangrijpend begin van het verhaal zorgt.

Quicksand

Quicksand is een Zweedse serie gebaseerd op het gelijknamige boek, Störst av allt in het Zweeds, geschreven door Malin Persson Giolito. Hoewel een hoop Scandinavische series tegenwoordig als kijktips bekend staan, was dit voor mij de eerste keer dat ik iets van Zweedse makelij zag. Ik vond het dan ook leuk om te horen dat zoveel woorden in het Zweeds hetzelfde klinken als in het Nederlands. Met ondertiteling was de serie prima te volgen en doordat er soms bekende woorden gebruikt werden kon je af en toe zelfs iets van de gesproken tekst begrijpen. De taal staat dan ook eigenlijk niet zo ver van de onze af. Ook de Europese invloeden ten opzichte van Amerikaanse series vielen al gauw op. Zo dronk de minderjarige Maja gewoon alcohol met haar ouders, voelde haar relatie met haar ouders ook anders en ging de politie toch een stuk minder hardhandig met haar om dan je veelal in series uit de VS ziet.

Ik kan niet anders dan Quicksand vergelijken met The Sinner na het zien van de eerste aflevering.

Tijdens een terugblik zien we dat Maja en Sebastian (Felix Sandman) al een verleden hebben als zij in de zomer weer opnieuw met elkaar in contact komen. Komend uit twee totaal verschillende sociale milieus rijst gelijk de vraag waarom Sebastian ineens interesse heeft in Maja. Hij richt zijn pijlen in ieder geval volledig op haar en toont zich zelfs van zijn gevoelige kant als hij met haar deelt dat hij niet weet wat er met zijn moeder is gebeurd. Opgegroeid als rijkeluiszoon is het enige wat zijn vader ooit over haar ‘vertrek’ heeft gezegd: “Onze familie zet het vuil niet buiten, dat laten we anderen voor ons doen.”. Maja wordt tot over haar oren verliefd maar of Sebastian te vertrouwen is valt nog te bezien. In het heden is hij namelijk één van de eerste personen waarnaar gevraagd wordt door zowel de politie als de advocaat van Maja. Hij lijkt dan ook verbonden te zijn met wat er die dag heeft plaatsgevonden maar naar wat zijn exacte betrokkenheid is zullen we voorlopig nog even moeten blijven gissen.

Ik kan niet anders dan Quicksand vergelijken met The Sinner na het zien van de eerste aflevering. Met name in de opbouw van het verhaal en manier van vertellen zitten veel gelijkenissen, maar gelukkig doen ze ook wat betreft niveau niet voor elkaar onder. Het verbaasde mij om te lezen dat het eerste seizoen maar uit zes afleveringen bestaat. Dat is wel heel erg kort, zelfs voor Netflix begrippen. Dit maakt mij eigenlijk alleen nog maar nieuwsgieriger naar de rest van het seizoen. Gaan ze het verhaal niet afraffelen, wordt het hele verhaal wel gelijk tijdens seizoen één verteld of zullen we uiteindelijk nog moeten wachten op een vervolg? Ik wil in ieder geval weten wat er met Maja en Sebastian is gebeurd, wat er die ochtend in de school is gebeurd en wat de dader tot deze daad heeft gezet. Quicksand gaat dan ook veelbelovend van start en lijkt op basis van de eerste 45 minuten een topper te worden!
Volg Quicksand
The Witnesses
The Witnesses