8
Matthijs Lardé geeft "Queen America - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Matthijs Lardé op 8 februari 2019.
0
0

Queen America - Seizoen 1

Facebook Watch is pas sinds augustus beschikbaar in Nederland. Sindsdien heeft het al twee nieuwe series toegevoegd om te kijken. Sorry For Your Loss kwam in september online met aardig wat aandacht van TV-fans. Queen America begon in november met een stuk minder ophef. Inmiddels staan alle afleveringen online en wordt het tijd voor meer mensen om bewust te worden van deze toffe serie.

Het wordt tijd voor meer mensen om bewust te worden van deze toffe serie.

De opzet van de serie is aardig eenvoudig. Iedereen kent beauty pageants en de controverses om het hele concept. De serie focust op Vicki Ellis (Catherine Zeta-Jones), een gerenommeerde en meedogenloze verkiezingscoach in Oklahoma. Tijdens de voorbereidingen voor de opkomende pageant gaan er een aantal dingen compleet mis waardoor de reputatie van Vicki spontaan op het spel staat. Het is aan Vicki en haar team om de schade zoveel mogelijk tegen te houden en van koers te wisselen om Oklahoma alsnog een winnende pageant queen te brengen.

Queen America trok best veel aandacht toen werd aangekondigd dat Facebook Watch een seizoen had besteld. Daar was maar één reden voor: Catherine Zeta-Jones. Je kent haar misschien van haar Oscar-winnende prestatie in Chicago. Ik ben blij om te kunnen zeggen dat ze ook in deze serie geweldig is. Dit is absoluut háár show. Ze weet de komische momenten van de serie net zo goed uit te voeren als wanneer er meer drama van haar wordt gevraagd. Ze is op perfecte wijze gecast in deze serie en steelt elke scène waar ze in zit. Er is ook zeker een erg goede chemie tussen haar en de rest van de acteurs.

Het ensemble is verder niet al te gedenkwaardig. De goed geschreven karakters doen al veel van het werk voor de andere acteurs. Meer dan goede, verwachte acteerprestaties leveren ze niet in. Het neemt niets weg van de serie, maar voegt ook niet veel meer toe. Belle Shouse (Secrets and Lies) is waarschijnlijk de meest indrukwekkende van het stel, die al op 18-jarige leeftijd Catherine Zeta-Jones aardig weet bij te houden. Verder zijn Victoria Justice (Victorious) en Judith Light (Transparent) verwelkomde toevoegingen aan het ensemble, al hebben ze wel minder om mee te werken.

Het verhaal is niet per sé het best geschreven of bijzondere verhaal van het afgelopen jaar, maar het is meer dan goed genoeg voor wat ze willen vertellen. Deze serie heeft veel goede boodschappen om door te geven aan de kijker en doet dit dan ook op een succesvolle en vaak emotionele manier. Het verhaal loopt op aardig natuurlijke wijze en voelt nooit erg geforceerd, wat ook een prestatie is voor een serie over een onderwerp dat zo over de top kan zijn.

Toch heeft de serie wel wat minpunten wat het verhaal betreft. Soms wordt teveel gefocust op kleine verhaallijnen die niet veel toevoegen aan de serie. Het beste voorbeeld hiervan is het verhaal van Nigel (Teagle F. Bougere), dat duidelijk is toegevoegd om hem meer karakter te geven, maar uiteindelijk daarin faalt. Ook komt de boodschap van dit zijstraatje niet goed over en voelt het meer als tijd die is verspild waar we leukere verhaallijnen hadden kunnen zien. Dit is juist andersom met Mary (Rana Roy), die wel wat meer aandacht had mogen hebben op haar achtergrondverhaal. Hopelijk is dit iets waar ze in een mogelijk tweede seizoen aanpassingen in kunnen maken.

Er wordt soms teveel gefocust op kleine verhaallijnen die niet veel toevoegen aan de serie.

In een serie over beauty pageants is het natuurlijk ook erg belangrijk dat alles mooi is gedaan als we het over make-up en kostuums hebben. Gelukkig is hier ook goed over nagedacht en ziet de serie er wat dat betreft geweldig uit. Iedereen is erg geloofwaardig in hun rollen, ook komen ze soms als stereotypes over. De transformatie van Samantha (Belle Shouse) is mooi om te zien en goed uitgevoerd, mede door de actrice natuurlijk.

Queen America is een goede serie voor wat het is. Wel ontbreekt een stuk ambitie om het echt een buitengewoon goede serie te kunnen noemen. Het speelt liever veilig al is dat in dit geval geen groot probleem. De serie weet wat het wil zijn en kan dit dan ook op goede wijze uitvoeren. Het is een leuke fusie tussen drama en comedy en simpelweg een genot om naar te kijken. Met 10 afleveringen van rond de 30 minuten is het niet een al te lang seizoen. Het einde geeft een goed opzet voor het tweede seizoen en ik hoop dat Facebook de serie dan ook snel zal vernieuwen.
Volg Queen America
Promises, Promises
Promises, Promises