7.5
anonymous geeft "Quarry - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 8 Mei 2017.
1
0

Quarry - Seizoen 1 (DVD)

Een marinier die terug komt uit de Vietnamoorlog, niet echt met gejuich onthaald wordt en in de criminele wereld verzeild geraakt. Mij sprak het wel aan. Na een tijdje voornamelijk Scandinavische series bekeken te hebben, leek mij deze Amerikaanse serie wel een goede afwisseling. En ik werd niet teleurgesteld. Quarry hoort duidelijke tot de betere Amerikaanse maaksels en verglijdt niet in de typische oppervlakkige moraalles die Amerikaanse series vaak durven zijn.

Te beginnen bij de setting: de Seventies. Zalig. Ik ben altijd fan van series die zich in de vorige eeuw afspelen, al word je bij Quarry niet echt meegezogen in die jaren ’70 zoals dat wel het geval was bij Mad Men of Vinyl. Maar dat zou in deze serie ook niet passen. Het decor is immers maar het decor waarin het eigenlijke verhaal zich afspeelt en dat is toevallig de jaren ’70. De makers weten dit zeer evenwichtig naar voren te brengen.

Ook het verhaal is voldoende in evenwicht. Uiteraard zitten er, ietwat typische, Amerikaanse geweldsscènes in, maar in feite is het al bij al nog behoorlijk subtiel. Een echt diep psychologisch drama is het niet, maar er wordt wel voldoende nuance in de personages gelegd. Wat mij betreft kunnen we niet genoeg aantonen wat een oorlog met de ‘gewone soldaat’ kan doen. De soldaat die in het veld wordt gestuurd met de idee een goede zaak te doen, maar ondertussen uitgejoeld wordt door de eigen omgeving omdat die zaak toch niet zo goed bleek te zijn.

Het acteerwerk is aan de betere kant. Logan Marshall-Green (24, The O.C.) neemt de hoofdrol voor zijn rekening en doet dit meer dan goed. Met zijn Seventies-haartooi (ik betrapte me geregeld op de gedachte dat hij zijn haar dringend moest knippen), is hij niet meteen te herkennen. Maar dat terzijde. Hij zet een geloofwaardige Mac Conway neer en daar draait het om. Als kijker worstel je mee met zijn gevoelens van nu, van vroeger en van zijn oorlogservaring. Marshall-Green slaagt er in om gevoelens te uiten enkel en alleen met zijn lichaamstaal. En dat maakt van hem een acteur die uitstak boven de andere acteurs in deze serie. Maar dat gebeurt wel vaker in Amerikaanse series: enkel het personage waarom het draait wordt volledig uitgediept. De rest wordt wel eens vergeten.

Maar goed, Quarry mag zeker gezien worden. Zet het gerust op het lijstje van de betere series. Ik had niet de behoefte om de acht afleveringen in één ruk uit te kijken, maar bleef wel meer dan geboeid. En misschien niet zozeer door de gebeurtenissen, dan wel het gevoel dat Mac Conway steeds oproept. Wat is er nu precies aan de hand met hem? Die vraag houdt je steeds bezig. Het spel met water en zwembaden vond ik trouwens een leuk extraatje. Al is ‘leuk’ misschien niet het juiste woord. Gewoon kijken, dan kan je zelf het juiste woord bedenken.
Volg Quarry
Nuoc Chay Da Mon
Nuoc Chay Da Mon