8
Helgoned geeft "Quantum Leap - Gehele serie" een 8.
Geschreven door Helgoned op 22 augustus 2013.
0
0

Quantum Leap - Gehele serie

De serie Quantum Leap is een serie over tijdreizen, bedacht door Donald P. Bellisario (bekend van Magnum P.I. en NCIS). In de jaren zestig was The Time Tunnel van Irwin Allen al op televisie, waarin twee mannelijke hoofdrolspelers door de tijd reisden. In die zin is Quantum Leap niet origineel, maar de serie biedt echter veel meer dan avontuur met behulp van het gegeven van tijdreizen.

Dokter Sam Beckett werkt aan het geheime Quantum Leap experiment. Hij is een briljant wetenschapper en winnaar van de Nobelprijs voor kwantumfysica . Hij is waarschijnlijk de enige wetenschapper die het geheim van tijdreizen kan ontrafelen. Helaas gaat er iets mis bij zijn experiment en Sam komt terecht in de verleden tijd én in het lichaam van iemand anders. Het enige aanknopingspunt dat hij heeft is een hologram genaamd Al Calavicci. Sam Beckett is de enige die Al kan horen of zien. Deze Al is een Vietnamveteraan die ook bij het Quantum Leap project betrokken is.

Met behulp van Al moet Sam Beckett elke aflevering zien te ontdekken waarom hij in een bepaald persoon in een bepaald jaar terecht gekomen is. Het probleem is dat Sam zich helemaal niets meer herinnert van het Quantum Leap project en het geheim van tijdreizen. Verder is Al dan wel zijn adviseur en beschermengel, maar Al kan vaak ook niet meer dan gissen naar de achtergrond van Sam zijn sprong in de tijd. Al heeft een kleine zakcomputer genaamd Ziggy; met behulp van Ziggy kan Al berekenen wat de statistische kans is op bepaalde redenen voor de tijdreis.

De opdrachten die Sam moet vervullen zijn heel divers. Soms moet hij een bokswedstrijd winnen, een moord zien te voorkomen of de liefde een handje helpen. Als Sam de opdracht uiteindelijk volbracht heeft, springt hij weer in het lichaam van iemand anders. Zo is de serie Quantum Leap vijf seizoenen lang een aaneenschakeling van tijdreizen.

De serie biedt genoeg ruimte voor spanning en avontuur. Zo springt Sam in een aflevering in het lichaam van een misdadiger die op het punt staat te worden geëlektrocuteerd, maar ook in een trapeze artiest die een levensgevaarlijke sprong voorbereidt. Gedurende de serie komen naast deze spannende ook dilemma’s aan de orde als Sam in het lichaam van Lee Harvey Oswald springt (de moordenaar van president John F. Kennedy) of als slachtoffer van een verkrachting.

De serie haalde in zijn geschiedenis niet extreem hoge kijkcijfers, maar had een zeer trouwe aanhang. Daarom bleef het Amerikaanse televisiestation NBC nieuwe seizoenen afnemen. De serie was ook populair bij de critici: Quantum Leap won twee Golden Globe Awards en vijf Emmy’s.

Quantum Leap is een sciencefiction serie die door de verschillende verhalen blijft boeien. De hoofdpersonen worden prima vertolkt. Scott Bakula, bekend van Star Trek: Enterprise, speelt Sam Beckett. Elke aflevering moet Scott Bakula weer een ander persoon neerzetten en dat gaat hem perfect af. Hij overtuigt zowel in afleveringen die zich in de Vietnamoorlog afspeelt, als in afleveringen waarin hij bijvoorbeeld een alleenstaande moeder speelt. Sommige afleveringen zijn daardoor echt ontroerend. Hollywoodveteraan Dean Stockwell speelt Al Calavicci. De wisselwerking tussen de twee acteurs is een ander sterk punt van de serie.

Er wordt niet te veel in de tijd gesprongen; de verhalen spelen op een enkele uitzondering na, allemaal tussen 1953 en 1999 en zijn daardoor allemaal vrij realistisch. Quantum Leap is een intelligente sciencefictionserie met een goede balans tussen actie, avontuur en geschiedenis en maatschappijkritiek. Alle vijf seizoenen zijn in Nederland op DVD verschenen.
Volg Quantum Leap
Mirror Image
Mirror Image