7.5
Wichita van Rijkom geeft "Quantico - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 21 Mei 2016.
5
1

Quantico - Seizoen 1

Een bomaanslag vindt plaats bij Grand Central Station New York en het lijkt een aanslag van binnenuit de FBI te zijn. Een verdachte is al gauw in het vizier maar niks is wat het lijkt. Tijdens dit eerste seizoen van Quantico volgen we Alex Parrish (Priyanka Chopra) en haar klasgenoten tijdens hun eerste jaar binnen de FBI. De afleveringen laten een afwisseling zien van beelden uit het heden (omtrent de aanslag) en het verleden (het opleidingstraject van de inmiddels afgestudeerde FBI agenten) en leiden samen tot een climax waarin een hoop duidelijk wordt. Enkele maanden geleden werd al bekend dat Quantico een tweede seizoen zal krijgen dus fans kunnen voorlopig nog een tijdje genieten van alle complottheorieën uit deze serie. Maar verdiende dit eerste seizoen eigenlijk wel een vervolg?

Dit eerste seizoen is duidelijk opgedeeld in twee stukken, het eerste deel focust zich op de dader van de aanslag terwijl het tweede deel het verhaal vertelt van wat er gebeurt nadat de dader is ontmaskert.

Alex raakt tijdens haar opleiding bevriend met kamergenote Shelby Wyatt (Johanna Braddy, UnREAL), de rijke erfgename van twee ouders die zijn omgekomen tijdens de aanslagen van 11 september 2001. Samen met Caleb Haas (Graham Rogers, Revolution) en Simon Asher (Tate Ellington), twee klasgenoten met een mysterieus en duister verleden, krijgen zij het nodige voor hun kiezen tijdens het trainingstraject van de FBI academie. In het heden zien we ondertussen wat er is gekomen van alle trainees, en komen we er ook achter waar hun voormalige docenten Liam O’Connor (Josh Hopkins, Ally McBeal) en Miranda Shaw (Aunjanue Ellis, The Book of Negroes) zich tegenwoordig mee bezig houden. Alex blijkt te worden verdacht van de terroristische aanslag maar zegt onschuldig te zijn en niks meer te weten van de uren in aanloop naar de bomaanslag. Het bewijs tegen haar stapelt zich op en wat volgt is uiteindelijk een race tegen de klok om haar onschuld te bewijzen.

Dit eerste seizoen is duidelijk opgedeeld in twee stukken, het eerste deel focust zich op de dader van de aanslag terwijl het tweede deel het verhaal vertelt van wat er gebeurt nadat de dader is ontmaskerd. Het belangrijkste thema van deze serie is complotten. Bijna iedere aflevering staat er wel weer een andere dader centraal en uiteindelijk moet je als kijker je aandacht er goed bij houden wil je nog weten wie waar precies voor verantwoordelijk is. Voor de liefhebbers van dit genre misschien leuk, maar de gemiddelde kijker zal zich op den duur wel wat gaan irriteren aan alle vergezochte theorieën over wie nu weer wat heeft gedaan. Tijdens de tweede helft van seizoen één worden ook een aantal nieuwe karakters geïntroduceerd die het verhaal nieuw leven inblazen maar soms ook voor onnodig veel verhaallijnen zorgen. Het lijkt alsof de makers niet precies wisten welke kant ze met de serie uit wilden gaan en dit tijdens het schrijven nog aan het ontdekken waren ten koste van de serie. Erg zonde want het verhaal op zich vond ik persoonlijk erg interessant.

[image-56951]
Ryan Booth (Jake McLaughlin, Believe) en Alex hebben gelijk een klik. Hun relatie lijkt echter gebaseerd op leugens en kent vele ups en downs. Klasgenote Natalie Vasquez (Anabelle Acosta) heeft ook een oogje op Ryan wat zich in het heden ontwikkelt tot een driehoeksverhouding. Tweeling Nimah en Raina Amin (een dubbelrol gespeeld door Yasmine Al Masri), eveneens FBI trainees, maken deel uit van een speciaal project en worden opgeleid om als één persoon undercover aan de slag te kunnen gaan. Wanneer in het heden meer duidelijk wordt over de personen achter de aanslag ontwikkelen zich ook bijzondere allianties tussen voormalige vijanden. Niemand is te vertrouwen al lijkt Alex dit soms te vergeten. Hier en daar wordt er gehaast met verhaallijnen omgegaan waardoor sommige karakters ineens geloofd worden terwijl anderen tijdenlang nog als verdachten worden gezien. Ondanks dat blijft de spanning wel hoog en weten de makers ook de twists dusdanig goed uit te werken dat het lastig te voorspellen is wie waar achter zit.

De eerste afleveringen volgde ik met veel plezier maar helaas ontwikkelde zich uiteindelijk toch wat irritaties.

Quantico was voor mij een aangename verrassing dit TV seizoen. De eerste afleveringen volgde ik met veel plezier maar helaas ontwikkelden zich uiteindelijk toch wat irritaties. Het werd allemaal iets te ingewikkeld en bovenal onrealistisch. De complottheorieën werden te extreem en ook bij de finale had ik een dubbel gevoel. Hoewel de rode draad werd afgesloten bleven veel karakters nog met open verhaallijnen over, bovendien bood de cliffhanger maar weinig houvast om de kijker lekker te maken voor seizoen twee. In een recent interview met uitvoerend producent Josh Safran las ik dat ook hij niet helemaal blij was met de soapachtige verhaallijnen en dat hij hoopt dat de karakters komend seizoen volwassener zullen worden. Hij onthulde ook dat seizoen twee niet zozeer een vervolg zal worden, maar meer een nieuw verhaal dat de persoonlijke weg van Alex en enkele dierbaren om haar heen zal vertellen, wat betekent dat niet alle karakters zullen terugkeren. Toch heb ik op de cast, het acteerwerk en de algehele look van de show weinig aan te merken. Mede daarom is mijn eindcijfer dan ook een mooie voldoende, want ondanks alles vond ik Quantico wel het kijken waard.

Quantico
© ABC
Volg Quantico