9
Nienke de Boode geeft "Psych - Complete Serie" een 9.
Geschreven door Nienke de Boode op 3 december 2014.
0
0

Psych - Complete Serie

Geloof jij in helderzienden? Na het kijken van deze serie waarschijnlijk niet meer (of juist wel?). In de serie Psych van het Amerikaanse netwerk USA volgen we Shawn Spencer (James Roday, Miss Match) die samen met zijn partner Burton “Gus” Guster (Dulé Hill, The West Wing) als adviseur voor het Santa Barbara politiebureau moordzaken oplost. Zij hebben hun eigen bedrijfje en Shawn noemt zichzelf een zogenaamde “psychic detective” (helderziende detective). Shawn claimt helderziend te zijn en door contact te maken met de geesten altijd de misdaden op te kunnen lossen. Al vanaf het begin is duidelijk dat hij helemaal niet helderziend is, maar een erg goed oog voor detail heeft. Door alle details te onthouden, lost hij de moordzaken op en laat hij de medewerkers van het politiebureau verbijsterd achter.

Hij werkt daar samen met Carlton “Lassie” Lassiter en Julliet “Jules” O’Hara. Carlton (Timothy Omundson, Judging Amy) is al lange tijd detective op het bureau en moet niks hebben van Shawn met zijn gekke methodes. O’Hara (Maggie Lawson, Crumbs) is daarentegen nieuw en moet zichzelf nog bewijzen. Ze vertrouwt daarbij vaak op Shawn. Zij werken onder leiding van Chief Karen Vick (Kristen Nelson, The O’Keefes), commissaris van het politiebureau.

Over de loop van de acht seizoenen zien we hoe Shawn en Gus de meest aparte moordzaken oplossen. Dinosauriërs, drag racing en vampieren komen allemaal voorbij. Daarnaast volgen we ook hun persoonlijke leven: relaties, geldproblemen en Gus’s tweede baan komen ook langs. Bovendien speelt Shawn’s vader, Henry Spencer (Corbin Bernsen, L.A. Law), een belangrijke rol in de serie. Naast Gus is hij de enige die weet dat Shawn niet helderziend is en hij zorgt ervoor dat Shawn met beide benen op de grond blijft staan.

Ik vind dit zelf een van de beste series van de afgelopen jaren. De serie neemt zichzelf totaal niet serieus en dat vertaalt zich op een goede manier naar de scripts en verhaallijnen. Het is gewoon een ontzettend grappige serie over een toch wel serieus onderwerp. Daardoor onderscheidt deze serie zich ook van de andere misdaad- of komedieseries die er zijn. Ik ken geen serie die deze twee genres zo mooi combineert.
Leuk detail; de afleveringen hebben vaak grappige namen. “This episode sucks” (vampieren) of “He Loves Me, He Loves Me Not, He Loves Me, Oops He’s Dead” zijn enkele voorbeelden van titels die ik zelf wel leuk vond. De meeste titels zijn echter pas te begrijpen na het kijken van de aflevering.

Een van de mooiste dingen is dat de serie zichzelf blijft door de seizoenen heen, maar niet saai wordt. De laatste aflevering is er eentje die de serie waardig is en een einde waarvan je wilde dat elke serie die had. Maar het is ook wel een beetje jammer dat er na negen jaar dan toch echt een einde aan de avonturen van Shawn en Gus kwam. Gelukkig is de serie mooi afgesloten.

Ik vind het heel moeilijk om uit te leggen wat voor serie het eigenlijk is. Je kan het immers nergens mee vergelijken, maar ik heb mijn best gedaan in deze recensie. Ik raad de mensen die nog zoeken naar een nieuwe komedie- of misdaadserie het zeker aan om eens een aflevering uit te proberen. De zin die Shawn, en daarmee de serie, nog het beste beschrijft, is waarschijnlijk eentje uit de titelsong (die speciaal voor de serie geschreven is): ‘I’m not inclined to resign to maturity’. Want eigenlijk is de serie er op gebaseerd dat Shawn gewoon nog lang niet volwassen is en totaal niet de behoefte heeft dat te worden. Bijna elke aflevering begint met een flashback naar de jaren '80 waarin Shawn iets leert van zijn vader dat van pas komt in de aflevering. Al snel blijkt dat Shawn amper volwassener is geworden sinds die tijd.

Voordat ik nog een keertje ga kijken naar de avonturen van Shawn en Gus, geef ik deze 9.0 aan een geweldige serie. Ik snap niet hoe die niet in de top 50 staat.
Volg Psych
The Break Up