7
Helgoned geeft "Proof (2015) - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Helgoned op 1 januari 2016.
0
0

Proof (2015) - Eerste aflevering

Het supernatuurlijk medisch drama Proof ging in juni 2015 in première op het Amerikaanse TNT. Hoofdpersoon is dokter Carolyn Tyler (Jennifer Beals, The L Word). Zij is gescheiden van haar man na de dood van hun zoon door een auto ongeluk. Daarnaast heeft ze slecht contact met hun tienerdochter. Carolyn is een briljant chirurg, maar ook een nukkige arts die gewend is personeel soms af te blaffen. Zij wordt benaderd door Ivan Turing (Matthew Modine) een miljardair met een terminale hersentumor. Hij haalt haar over onderzoek te doen naar reïncarnatie en bijna dood ervaringen, op zoek naar bewijs voor leven na de dood. Een interessant gegeven voor een televisieserie, én met twee ervaren acteurs in de hoofdrollen.

Proof (2015)
© TNT

Carolyn Tyler is gespecialiseerd in hart- en longoperaties en heeft tijdens haar werk diverse keren patiënten op het nippertje weten te redden. In de pilotaflevering krijgt Carolyn te maken met het jonge meisje Lily, dat net vijf dagen in een coma heeft gelegen. Lily heeft in haar coma mensen gezien die ze nooit eerder heeft gezien, zoals haar overleden opa. Als Carolyn het meisje moet opereren omdat ze een bloedprop in haar hersenen heeft, wil het meisje niets meer vertellen over haar ervaringen. Dan gaat ze in op het aanbod van Ivan Turing, die aanbiedt veel geld te steken in het ziekenhuis van Carolyn. In ruil daarvoor moet zij gaan onderzoeken wat er met iemand gebeurt na zijn of haar dood. In de eerste aflevering blijkt dat zij zelf ook een bijna dood ervaring heeft gehad bij een bootramp. Omdat ze sceptisch is en blijft, vindt Turing haar de best mogelijke dokter voor het onderzoek.

Maar al met al waren er voor mij genoeg aanknopingspunten om te blijven kijken naar de serie.

Deze eerste aflevering is goed gemaakt. Ook al hebben we ze al vaak gezien in ER en in House, de beelden van de acties rond de operatietafel zijn goed geschoten. Het interessante thema wordt spannend uitgewerkt in de eerste aflevering. Het acteerwerk is goed, ook van een groot deel van de acteurs in de bijrollen. Zo speelt Joe Morton (uit Scandal) de baas van Carolyn, en als Carolyn voor Turing gaat werken, is Edi Gathegi (uit Justified) haar assistent. Van sommige anderen was ik minder onder de indruk, zo vond ik Annie Thurman als de dochter van Carolyn Tyler niet echt overtuigen. Maar al met al waren er voor mij genoeg aanknopingspunten om te blijven kijken naar de serie.

Als je dat over de eerste aflevering schrijft, moet je ook verder kijken. Helaas worden de afleveringen die daarna volgen, meer routinematig en heb ik het gevoel dat ze binnen 42 minuten volledig moeten worden afgerond. Dat betekent dat ze oppervlakkiger en meer routinematig zijn gemaakt. Sommige afleveringen lijken een mix van afleveringen van House en The Ghost Whisperer. De makers van de serie pakken de goede draad pas weer op met de laatste twee afleveringen getiteld Tsunami deel 1 en 2. TNT heeft de serie na deze tien afleveringen geschrapt. Met de laatste twee afleveringen heeft de serie in ieder geval wel een waardig afscheid gekregen.
Volg Proof (2015)
Tsunami: Part Two
Tsunami: Part Two