6
anonymous geeft "Prey - Seizoen 2" een 6.
Geschreven door anonymous op 24 augustus 2016.
2
0

Prey - Seizoen 2

Hoe ver wil je als rechtschapen gevangenismedewerker gaan als je dochter ontvoerd is door criminelen? Die vraag staat centraal in het tweede seizoen van de ITV-serie Prey. En eigenlijk hoef je de drie afleveringen waaruit de serie bestaat niet eens te zien om een antwoord op die vraag te krijgen. De ondertitel laat immers aan duidelijkheid niets te wensen over: ‘The Wrong Side of The Law’, dat is waar hoofdpersoon Dave Murdoch (Philip Glenister, Hidden) terechtkomt. Het begint op het eerste gezicht allemaal nogal onschuldig. Murdoch begeleidt een vrouwelijke gevangene die voor onderzoek naar het ziekenhuis moet. Daar krijgt hij echter een telefoontje van zijn dochter, die hem in paniek om hulp vraagt. En dan blijkt dat het ziekenhuisbezoek een vooropgezet plan was waarin Murdochs gevangene een belangrijke rol speelt. Hij heeft maar weinig tijd nodig om te beslissen wat hij gaat doen. Hij ketent de vrouw met handboeien aan zich vast en gaat op jacht naar de man die zijn dochter gevangen houdt. Want dat zij niet vrij is om te gaan en staan waar zij wil, is wel duidelijk. Sterker nog: zijn dochter verkeert in levensgevaar.

Wie lak heeft aan alle bedenkingen hiervoor, zal zich ook met dit tweede seizoen niet vervelen.

Het tweede seizoen van Prey lijkt sterk op het eerste. Het verhaal mist iedere nuance en hangt van ongeloofwaardigheden aan elkaar. Stel je maar eens voor: een man en een vrouw die met handboeien aan elkaar vastzitten en er zo in slagen uit handen van de politie te blijven. Hoe steek je bijvoorbeeld zwemmend een rivier over? Ik kan me daar niets bij voorstellen, maar Murdoch en zijn gevangene lukt het wonderwel. En dat is maar één voorbeeld van wat je best gemakzucht van de scenarioschrijver mag noemen. Geloofwaardigheid is niet belangrijk; spanning, daar gaat het om.

Prey is zo’n verhaal waarin pas op het eind alle vragen die bij de kijker gaandeweg zijn gerezen, worden beantwoord. Dus tot het eind blijf je in het duister tasten over de rol van Jules Hope (MyAnna Buring, Ripper Street), de gevangene die vastzit voor creditkaartfraude, die van haar broer, van Murdochs baas en nog een aantal andere personages die een aandeel (b)lijken te hebben in Murdochs nachtmerrie.

Het tweede seizoen van Prey lijkt sterk op het eerste. Het verhaal mist iedere nuance en hangt van ongeloofwaardigheden aan elkaar.

Evenals Marcus Farrow, de hoofdpersoon in het eerste seizoen, wordt Dave Murdoch achterna gezeten door Suzan Reinhart (Rosie Cavaleiro, Midsummer Murders). Reinhart blijkt nog steeds een problematisch privéleven te hebben. Was er in het eerste seizoen sprake van relatieproblemen, inmiddels is zij gescheiden en heeft zij zelfs weer een nieuwe vriend. Die wil graag met haar trouwen, maar Reinhart heeft duidelijk haar twijfels. Die komen onder meer voort uit het mislopen van een promotie tot inspecteur. Ze twijfelt of ze afscheid zal nemen van het operationele werk en een baan als docent op de politieacademie zal aannemen. Echt sterk komt dat thema echter niet uit de verf.

Prey moet het opnieuw hebben van actie. Wie lak heeft aan alle bedenkingen hiervoor, zal zich ook met dit tweede seizoen niet vervelen. De gebeurtenissen spelen zich in hoog tempo af en aan sensationele taferelen is opnieuw geen gebrek. De lijken vallen soms letterlijk uit de lucht. Juist daarom blijf ik me erover verbazen dat KRO/NCRV ervoor gekozen heeft deze serie – zij het vooralsnog seizoen 1 – uit te zenden te midden van alles wat in de loop der jaren zo typerend geworden is voor het ‘subgenre kro-detective’. Prey is veel meer een serie voor RTL, bijvoorbeeld RTL 7: ‘meer voor mannen’.
Volg Prey (2014)
Episode 3
Episode 3