5
anonymous geeft "Pretty Little Liars - Seizoen 3" een 5.
Geschreven door anonymous op 15 Mei 2013.
0
1

Pretty Little Liars - Seizoen 3

De vier meiden uit Rosewood hebben een turbulente middelbare schooltijd tot nu toe. Seizoen 2 eindigde met de dood van Emily’s vriendin Maya. Dit betekent dat Seizoen 3 een nieuw mysterie heeft naast het mysterie van Allison’s dood sinds het begin van de serie. Echt verfrissend is het nieuwe seizoen niet. In tegenstelling: het plot kabbelt langzaam voort en de formule van mysterieuze gebeurtenissen en tijdrekkende subplots begint uit te werken.

Emily staat in de eerste helft van het seizoen vooraan. Ze moet wederom de dood van het meisje waar ze van houdt verwerken en dat kan niet makkelijk zijn. Niet dat het erg is dat de irritante Maya eindelijk dood is. Tijdens hun relatie werd er vreemdgegaan en was ze voor langere periodes verdwenen. Er verandert dus vrij weinig wat betreft Emily’s eenzaamheid. De schokkende, maar welkome dood van Maya aan het einde van Seizoen 2 heeft niet de verwachte impact op de rest van het verhaal. Sterker nog, het blijkt een van die mysteries te zijn die er niet toe doet tot de mid-seizoensfinale er weer aan komt. Emily wordt in de eerste aflevering van Seizoen 3 gekidnapped en beschuldigd van een misdaad. Maya is dan allang vergeten. Het plot komt rond in de halve finale ‘The Lady Killer’. Maya’s moord wordt opgelost en we kunnen door naar het volgende mysterie. Dat is precies het probleem van ‘Pretty Little Liars’. Na drie jaar voelt de serie meer als procedure dan als karakterdrama.

‘Wie is de Black Swan?’, ‘Is Garrett de moordenaar van Allison?’, ‘Waarom bellen de meiden na drie jaar gestalkt te worden door een anonieme psychopaat niet alsnog de politie?’, dit zijn vragen die aan het begin van het seizoen gesteld worden. En zo zijn er nog veel meer. Waar in het begin van de serie de hoop schuilde dat ‘Pretty Little Liars’ antwoorden zou geven, lijkt het er op dat mysteries zo lang mogelijk gerekt worden. Het plot is duidelijk niet gemaakt voor het succes van de serie. Dat is jammer. In haar beste afleveringen, zoals de eenzame Halloween special ‘This is a Dark Ride’, is het tienerdrama verdomd goed. Schokkende wendingen, oprecht spannende scènes en mooie karaktermomenten zijn het kloppende hart van de serie. Het hart klopt alleen erg langzaam. De afleveringen tussen de eerste en de twaalfde aflevering van Seizoen 3 zijn best vergetelijk. Evenals die tussen aflevering veertien en vierentwintig. Er gebeurt van alles, maar ze zijn nauwelijks relevant voor het grote plot.

Het leven van Aria, Spencer, Hannah en Emily draait nog steeds om hun stalker “A” en Seizoen 3 neemt zeker risico’s die niet allemaal even voorspelbaar zijn. De vraag ‘Wie is “A”?’ wordt namelijk in zekere zin beantwoord. Het geeft de betreffende personages geheel nieuw materiaal om mee te werken. Spencer wordt het hardst getroffen in de tweede helft van het seizoen. De slimste en het meest gevaarlijke lid van de liegende meidenclub valt ten prooi aan “A”. Troian Bellisario is een van de weinige redenen om het seizoen uit te zitten. Van de georganiseerde, nette Spencer blijft niets meer over. Op die manier is de insteek van vier meiden die geterroriseerd worden door een (on)bekende die al hun geheimen weet, nog vruchtbaar. Helaas is dit een uitzondering. Andere verhaallijnen bevatten Hannah’s moeder en een politiewagen, en Aria’s slaapverwekkende vader of haar nog saaiere vriend Ezra. Irrelevant en niet vermakelijk. ‘Pretty Little Liars’ moet het hebben van de grote gebeurtenissen en schokkende plotwendingen.

De zinderende serie die elke week met een cliffhanger vanjewelste eindigt is voorbij. Wat overblijft is een serie die veel omwegen neemt om zo veel mogelijk afleveringen te vullen. De vier hoofdpersonages zijn nog even charmant als in het begin en enkele bijrollen krijgen een welverdiende spotlight op hen gericht dit seizoen. Echt aangrijpend is de serie niet meer. Wie de serie kijkt voor de liefdesperikelen en geniet van een oneindige rij van mogelijke moordenaars die de serie stuk voor stuk behandelt, heeft aan Seizoen 3 genoeg. Degene die sceptisch worden over de tolerantie van vier meiden tegenover hun belager, moeten misschien de serie achter zich laten. Voor hen is de allerlaatste aflevering misschien nog de moeite waard is.
Volg Pretty Little Liars
Til DeAth Do Us PArt
Til DeAth Do Us PArt