8
Fija van der Kooij geeft "Pretty Little Liars - Seizoen 6A" een 8.
Geschreven door Fija van der Kooij op 18 september 2015.
0
0

Pretty Little Liars - Seizoen 6A

Wow; is het eerste wat er uit mijn mond kwam toen ik klaar was met het kijken van de eerste helft van seizoen 6. Na maanden of misschien wel jaren van spanning was het moment dan eindelijk daar. We zouden er eindelijk achter komen wie de beruchte 'A' is.
Ikzelf ben een trouwe fan vanaf het begin. Deze serie heeft me elke week toch weer in zijn greep gehouden. Ik ging dan ook graag online op zoek naar de meest gekke, door fans geschreven theorieën over de identiteit van 'A'. Toch had ik deze uitkomst nooit, maar dan ook nooit verwacht. Petje af voor deze productie. Uiteraard ga ik niet vertellen wie 'A' is. Dat is zo leuk om zelf uit te vinden.

Weet je nog hoe seizoen 5 eindigde? We zagen hoe de vriendinnen Aria (Lucy Hale, A Cinderella Story: Once Upon a Song), Hanna (Ashley Benson, Spring Breakers), Spencer (Troian Bellisario, Lauren) en Emily (Shay Mitchell, Aaron Stone) samen met Mona (Janel Parrish, Bratz: The Movie) opgesloten waren in een groot poppenhuis. Als ze daar uiteindelijk uitkomen hebben ze allemaal psychische problemen. Wat er precies in dit poppenhuis is gebeurt wordt bijna niet verteld. Af en toe zie je flashbacks maar wordt er niet veel onthuld. Dit zorgt voor spanning tussen de vriendinnen. Het normale leven weer oppakken is niet gemakkelijk na zo'n ingrijpend iets. Terwijl zij dit doen is 'A' er nog steeds om hun leven zuur te maken.

Het is grappig nu ik terug denk aan de tijd dat ik deze afleveringen keek dat ik zo veel vragen had. Waarom doet 'A' dit? Waarom zo lang al deze meiden het zo moeilijk maken? Is het een man of een vrouw? Is het één persoon of meerdere? We hadden gehoord van 'Red Coat', 'Black Widow' en 'Big A', maar wie is wie? Heeft Mona er iets mee te maken? Of Andrew? Wren misschien? Of één van de vriendinnen? En wie heeft Toby's moeder vermoord? Op al deze vragen krijg je uiteindelijk antwoord in de tiende aflevering van seizoen 6.

Uiteraard is PLL bekend om hun raadselachtige momenten. Na bijna elke aflevering heb je meer vragen dan antwoorden. Voor mij is dit precies wat deze serie zo leuk maakt. Het acteren vind ik erg goed (behalve af en toe de 'neppe' gezichtsuitdrukking van Emily), en de personages zijn goed ontwikkeld (zelfs Hanna heeft elk seizoen wat verstand erbij gekregen). Verschillende romantische setjes zijn er gemaakt waarvan ik Ezria en Aria een van de leukste vind. Ook Hanna en Caleb vind ik goed bij elkaar passen. Ik hoop dat ze deze setjes houden in de volgende seizoenen. We zullen het zien.

Ik vraag me af hoe ze verder zullen gaan nu de identiteit van 'A' is onthuld. Maar Pretty Little Liars zou Pretty Little Liars niet zijn als ze daar nog niet over hadden nagedacht. Na de eerste helft van seizoen 6 vliegen we namelijk vijf jaar vooruit. Deze afleveringen worden in januari uitgezonden in de US. Dit betekent dus geen middelbare school meer. Ik ben daar erg blij mee. De actrices die in deze serie spelen zijn tussen de 25 en 29 jaar, behalve Sasha Pieterse die Alison speelt; zij is namelijk 19 jaar. Ik denk dat de serie zich veel moet aanpassen straks. Aan het einde van aflevering 10 zie je al een stukje van de toekomst. Ik was zo blij dat ik wist wie 'A' was dat het een shock was dat ik uiteindelijk nog meer vragen heb dan toen ik begon aan de aflevering.

Showrunner Marlene King houd al jaren via Twitter en Instagram met de fans contact. Zo krijgen we via haar af en toe aanwijzingen te horen en haar mening over de vele fan-theorieën. En ik kan je vertellen dat geen van haar aanwijzingen mij heeft geholpen om 'A' te vinden. Ik ben opgelucht en ik kan eindelijk weer slapen 's nachts nu ik weet wie 'A' is. Toch is er nog onrust in mij. Het voelt niet als af. Ik wil niet zeggen dat er beter iemand anders 'A' had kunnen zijn al wil ik wel zeggen dat ze een ander verhaallijn hadden kunnen volgen. Dit verhaal voelt als teveel 'out of the box' gedacht. Misschien ligt het aan mij. Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie de ontrafeling van 'A' vonden en wat jullie verwachten van de volgende afleveringen. Laat het me hieronder weten.
Volg Pretty Little Liars
Til DeAth Do Us PArt
Til DeAth Do Us PArt