5.5
Wichita van Rijkom geeft "Pretty Smart - Seizoen 1" een 5.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 18 november 2021.
2
0

Pretty Smart - Seizoen 1

De stijve Chelsea trekt in bij haar zusje Claire en diens huisgenoten in Californië. In een wereld waar studies er niet zo toe doen probeert zij haar plek te vinden en hun zussenrelatie nieuw leven in te blazen.

De stijve Chelsea (Emily Osment, The Kominsky Method) trekt in bij haar jongere zus Claire (Olivia Macklin, Filthy Rich (US) nadat ze wordt gedumpt door haar vriend. Chelsea heeft er net heel wat jaren op de universiteit op zitten en is een stereotypische boekenwurm die graag grote woorden gebruikt. Claire is een naïef meisje die de Californische levensstijl helemaal heeft overgenomen en samenwoont met een groep huisgenoten. De zussen hebben al jarenlang geen goed contact meer en staan dan ook voor flink wat uitdagingen als ze ineens gaan samenwonen.

Op het eerste oog dacht ik dat de serie veel meer een omgekeerde The Big Bang Theory zou worden, maar niets bleek minder waar.

Mijn eerste indruk van Pretty Smart was niet heel goed. Ik had echter de hoop dat het niveau gaandeweg zou verbeteren. Vandaar dat ik het eerste seizoen in z’n geheel heb bekeken om een eerlijk oordeel te kunnen vellen. Op het eerste oog dacht ik dat de serie veel meer een omgekeerde The Big Bang Theory zou worden, maar niets bleek minder waar. De academische achtergrond van Chelsea wordt weliswaar regelmatig benoemd maar uiteindelijk maar minimaal belicht. Het gaat meer om haar relaties met de andere karakters en de acties die zij uithalen. Chelsea gaat uiteindelijk helemaal op in de vriendengroep en past zich zonder al te veel problemen aan. Ik denk niet dat ik het leuker had gevonden als Chelsea een saaie hark was gebleven maar deze omslag ging mij te snel.

De enige andere vrouwelijke huisgenote is Solana (Cinthya Carmona, Greenhouse Academy). Zij was vroeger advocaat maar heeft nu de spirituele wereld omarmd. Huisgenoot Grant (Gregg Sulkin, Runaways) lijkt op het eerste gezicht nogal een gespierde leeghoofd maar blijkt gaandeweg toch meer inhoud te hebben dan je zou denken. Hij belandt al snel in een driehoeksrelatie met de zussen die het gehele seizoen voortduurt. Het idee hiervan is leuk maar zijn chemie met Chelsea lijkt meteen al aanzienlijk groter dan die met Claire.

Pretty Smart

De acteurs zijn goed gecast. Bij allemaal is het bij de eerste oogopslag al duidelijk hoe zij in het leven staan en het acteerwerk past bij de achtergrondverhalen. Wel wordt er veel over de top geacteerd. Een grote valkuil in het komedie genre (als je het mij vraagt). Daarnaast helpt de lachband niet mee om de serie grappiger te maken, in tegendeel zelfs. Natuurlijk is het een komedie dus hoeft het verhaal niet serieus te zijn. Maar de sfeer die in Pretty Smart werd neergezet was dusdanig luchtig dat het mij op den duur niet meer kon interesseren wat er allemaal gebeurde. Ik miste de meeslependheid en vond de humor regelmatig meer flauw dan hilarisch.

De telefoonverslaafde Jayden Jay, eveneens een huisgenoot van de zussen, was voor mij de grappigste van de groep. Hoewel hij vaak de plank missloeg met zijn overdreven karakter had hij af en toe wel wat rake grappen. Zijn observatie van Chelsea was bijvoorbeeld soms zeer correct. De opmerking “You talk like a troll guarding a bridge” kon ik me immers erg goed in vinden. Want de intelligente Chelsea gebruikte soms wel hele aparte woorden die zelfs de meeste hoogopgeleiden niet in hun dagelijkse woordenschat gebruiken. Haar arrogantie hierover in combinatie met de baan die ze uiteindelijk aanneemt matchen bovendien totaal niet.

In het huidige tv-landschap vraag ik me af of wat er is neergezet voldoende is om de serie in leven te houden.

Er zijn verschillende bekende gastrollen te zien tijdens de tien afleveringen van het eerste seizoen. Onder andere Molly Ephraim, bekend van de komedieserie Last Man Standing, kwam voorbij als een oud-klasgenoot van Chelsea. Maar ook actrice Ming-Na Weng (Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.) was een aflevering te zien als de moeder van Jayden Jay. Deze gastrollen voegde absoluut wat toe en vond ik daarom een goede keus van de makers. Het was tevens verrassend dat sommige afleveringen eindigde in een cliffhanger. Helaas viel de daaropvolgende aflevering eigenlijk alle keren nogal tegen wat dan wel weer jammer was.

Pretty Smart kijkt makkelijk weg met afleveringen van ongeveer twintig minuten per stuk. In één avondje heb je de serie zo uitgekeken. Het is laagdrempelig en ontspannen om naar te kijken. Maar mij heeft het niet enthousiast genoeg gemaakt om naar een tweede seizoen uit te kijken. Het einde van de laatste aflevering is een open einde en het is nog maar zeer de vraag of we ooit te weten zullen komen hoe het verhaal gaat aflopen. In het huidige tv-landschap vraag ik me af of wat er is neergezet voldoende is om de serie in leven te houden. Wat mij betreft is het eindcijfer in elk geval niet erg hoog. Simpelweg omdat Pretty Smart te voorspelbaar en niet vernieuwend genoeg is.
Volg Pretty Smart
I mean... just watch!
I mean... just watch!