8
Lucas Verbunt geeft "Pretty Little Liars: The Perfectionists - Seizoen 1 " een 8.
Geschreven door Lucas Verbunt op 31 Mei 2019.
0
0

Pretty Little Liars: The Perfectionists - Seizoen 1

Pretty Little Liars was een van dé tiener dramaseries van dit decennium. Maar liefst zeven jaar lang volgden we Aria, Spencer, Emily, Hanna en Alison terwijl zij werden geteisterd door de mysterieuze A. Het draalde en het duurde maar en de teller voor het aantal A's stond aan het einde van de serie op drie. Eigenlijk was ik wel blij dat de serie was afgelopen. Seizoen 6B en seizoen 7 waren zeker niet al te goed naar mijn mening. Toen kwam de aankondiging: we gaan een spin-off maken, namelijk Pretty Little Liars: The Perfectionists. Oh jee...

In eerste instantie zag ik die hele spin-off totaal niet zitten, maar ik ben dan ook weer niet zo sterk om gewoon niet te gaan kijken. Misschien is het wat? Nou, eigenlijk is het wel wat ja. The Perfectionists vertelt het verhaal van BHU, een ivy league universiteit waar de student constant een hoge druk voelt om te presteren. Bovendien heeft de school een bewakingssysteem à la big brother, alles wordt vastgelegd. Op zich gaat het er rustig aan toe op de school, iedereen heeft zo z'n eigen problemen. Maar wat wil je van een stel ambitieuze jongeren? En dan wordt Nolan Hotchkiss (Chris Mason, Broadchurch) vermoord.

Pretty Little Liars: The Perfectionists
© Freeform

We volgen drie personages die allemaal zo hun eigen problemen hebben, maar dichter bij elkaar worden gebracht nadat ze betrokken raken in het moordonderzoek rondom de dood van Nolan. Dylan Walker (Eli Brown) is een jongen uit een klein dorpje en aspirerend cellospeler, Ava Jalali (Sofia Carson, Famous in Love) is een mode trendsetter en de dochter van een voortvluchtig crimineel. Caitlin Park-Lewis (Sydney Park, The Walking Dead) is de ambitieuze dochter van een hoogstaand senaatslid. De drie zijn eigenlijk niet echt vrienden, maar deden alsof vanwege één belangrijke reden. Nolan Hotchkiss wist hun geheimen. Naast dit drietal zien we ook oude bekenden terug, namelijk Sasha Pieterse als Alison DiLaurentis en Janel Parrish als Mona Vanderwaal.

''Act normal bitches.'' - Ava

Voordat ik begin moet ik in ieder geval één ding kwijt: wat een prachtige cinematography. De eerste aflevering pakte me gelijk helemaal in met de prachtige shots van de school en het landschap. De edits gaven het beeld een bepaalde donkere, mysterieuze kleur waardoor alles er nog een beetje mooier uitziet. Dat is in ieder geval positief.

Ten tweede moet ik bekennen dat The Perfectionists niet haar moederserie nadoet. Natuurlijk, het blijft het oude, vertrouwde kat-en-muis-spel waar Pretty Little Liars bekend om staat, maar op een andere manier. Het verhaal loopt sneller door, wat fijn is. Dit ligt grotendeels aan het kleine seizoen van tien afleveringen, iets dat tegenwoordig steeds vaker de norm is. Door het kleine aantal afleveringen draalt het verhaal niet door, zijn er eigenlijk geen filler afleveringen en blijft het ten alle tijde spannend. Want wie heeft Nolan Hotchkiss vermoord?

Het acteerwerk is prima en zoals ik al zei is het plot klassiek voor een tiener drama-mysterie. Deze factoren zorgen niet perse voor een serie van hoogstaande kwaliteit, maar zeker voor een vermakelijk en interessant verhaal. Pretty Little Liars: The Perfectionists bouwt op het succes van het origineel, maar weet een eigen karakter te ontwikkelen. Volwassener en artistieker. Het seizoen eindigt op een cliffhanger en hint naar een meer A-like figuur in het tweede seizoen. Ik weet nog niet wat ik daarvan vind.

[image-122217]

Freeform heeft The Perfectionists nog niet vernieuwd voor een tweede seizoen. Ik ben benieuwd waar de serie naartoe gaat en ik hoop dan ook op een vervolg. Ik stem wel voor het behouden van het aantal afleveringen op tien én het onderscheidende verhaal. The Perfectionists moet ervoor zorgen dat het geen exacte kopie wordt van PLL, wat het tot nu toe niet was. Het A-like personage dat een grote rol lijkt te gaan spelen in het tweede seizoen moet daar geen veranderingen in gaan brengen.

Van mij krijgt het eerste seizoen een 8.0!
Volg Pretty Little Liars: The Perfectionists
Enter the Professor