5
Bo Verhoef geeft "Powerless - Eerste aflevering" een 5.
Geschreven door Bo Verhoef op 7 Maart 2017.
0
0

Powerless - Eerste aflevering

Superhelden. Eén van de meest gebruikte onderwerpen in films, boeken en series. Welk kind is er nou niet dol op? En na al die jaren, zijn er nog genoeg volwassenen die naar de bioscoop gaan, of een andere online betaaldienst bezoeken om hun favoriete superheld in actie te zien. Waarom zou je superhelden dan ook niet gebruiken in een ouderwetse sitcom? Powerless werd in het leven geroepen en zou het ontbrekende gedeelte in de superhelden wereld zijn.

Powerless is een halfuur durende sitcom over een groep technologie genieën die werken bij ‘Wayne Security’. Ze houden zich bezig met het uitvinden van producten die normale burgers helpen in een wereld die is bevolkt door superhelden die uit de buurt van super schurken proberen te blijven. De focus ligt echter niet op de bovenmenselijke wezens die rondvliegen buiten en een puinhoop maken van de stad. Nee, de focus ligt op Emily Locke (Vanessa Hudgens, ja die van High School Musical), de nieuwe directrice van de onderzoek afdeling van Wayne Security. Het is haar taak om de groep te sturen en in de gaten te houden, wat niet gemakkelijk blijkt mede dankzij haar baas Van Wayne (Alan Tudyk). Van Wayne is namelijk geobsedeerd met het verhuizen uit de stad, aangezien hij naar Gotham wil met zijn neef Bruce (ja, die Bruce Wayne, je verzint het niet).

Langzaam worden alle verschillende leden van Locke’s team geïntroduceerd. Teddy (Danny Pudi) is Chief Design Officer, inclusief alle stereotyperende arrogantie die past bij een ontwerper in Silicon Valley. Ook is er Ron (Ron Funches), de vreemde, maar lieve programmeur, die altijd werkt aan een maf idee. Wendy (Jennie Pierson), misschien de ergste van het stel, is het stereotype, excentrieke alleenstaande vrouw die totaal niet kan opschieten met de aantrekkelijke Locke. Deze drie karakters illustreren een van de meest opvallende zaken in Powerless: tweedimensionale, niet inspirerende personages. Het andere probleem is het feit dat de serie teveel zijn best doet om uniek te zijn, terwijl ze wel het publiek steeds moeten helpen herinneren aan het feit dat ze eigenlijk een superhelden sitcom zijn.

Powerless voelt als niets meer dan een amateuristische poging van een leuk idee. Er zijn momenten waarop het voelt alsof het de potentie heeft om groter en beter te zijn, maar op dit moment is dat gewoon nog niet het geval. Daarnaast verwacht ik na elke minuut een vreemde flashmob en Hudgens die één of ander afgezaagd relatienummer in zet. Nee, sorry, ik ben geen fan.
Volg Powerless
Emergency Punch-Up
Emergency Punch-Up