4
Tim Lucassen geeft "Picnic at Hanging Rock - Complete serie" een 4.
Geschreven door Tim Lucassen op 9 november 2018.
0
0

Picnic at Hanging Rock - Complete serie

Picnic at Hanging Rock is een Australische dramaserie van de zender Foxtel Showcase. In Nederland is de serie te bekijken via Ziggo Movies & Series. Daarnaast was de serie recentelijk te volgen via de zender BBC First. Vanwege het herhaalkarakter van die zender, verwacht ik dat Picnic at Hanging Rock daar binnen niet al te lange tijd nogmaals te zien zal zijn. In zes afleveringen van ± 50 minuten trachten de makers een verhaal te vertellen over de verdwijning van drie Australische kostschoolmeisjes en één van hun onderwijzeressen. Het woord ‘trachten’ is doelbewust gekozen, aangezien de makers er in mijn ogen niet in geslaagd zijn en op diverse punten ernstig tekort geschoten zijn. Picnic at Hanging Rock is gebaseerd op de gelijknamige roman van Joan Lindsay uit 1967, die in 1975 met veel succes verfilmd werd door Peter Weir.

Het verhaal speelt zich af in het jaar 1900 in koloniaal Australië. In de eerste scène maken we kennis met de weduwe Mrs. Appleyard (Natalie Dormer, Game of Thrones) terwijl ze een statig landhuis in de Australische outback bezichtigt. Ze koopt het pand en richt er een exclusieve kostschool voor meisjes op, genaamd: Appleyard College. Door te regeren met ijzeren vuist weet Mrs. Appleyard een succes van het meisjesinternaat te maken. Op 14 februari 1900, Valentijnsdag, gaat een groot gedeelte van de leerlingen en onderwijzeressen van Appleyard College picknicken bij Hanging Rock. Hanging Rock, ook bekend als Mount Diogenes, is een schitterende, maar tegelijkertijd angstaanjagende rotsformatie in de Australische staat Victoria. De leerlingen en meegereisde onderwijzeressen vermaken zich opperbest in de adembenemende natuur. Als het tijd wordt om terug te keren naar Appleyard College slaat het noodlot echter toe.

Hoewel het voor de leerlingen niet toegestaan is om dieper het bos in te gaan en Hanging Rock te beklimmen, houdt niet iedereen zich aan dit verbod. Dit leidt uiteindelijk tot de verdwijning van wiskundelerares Miss Greta McCraw (Anna McGahan, House Husbands) en de drie leerlingen Miranda Reid (Lily Sullivan, Camp), Irma Leopold (Samara Weaving, Home and Away) en Marion Quade (Madeleine Madden, Ready for This). Deze gebeurtenis heeft desastreuze gevolgen voor de reputatie van Appleyard College en de geestelijke gezondheid van Mrs. Appleyard. De verdwijning wordt onderzocht door de politie en de lokale bevolking. Dat vrijwel elk personage dat geïntroduceerd wordt iets mysterieus heeft en meerdere geheimen met zich meedraagt, vond ik erg interessant. Dit maakt iedereen verdacht.

Picnic at Hanging Rock
© Showcase

De van oorsprong Britse Mrs. Appleyard is het meest intrigerende personage. Ze profileert zich als een vrouw met klasse, straalt autoriteit uit en kleedt zich als een waar mode-icoon. Daarnaast spreken haar strenge gelaatsuitdrukkingen boekdelen. Haar diepblauwe ogen verschuilen zich achter een kleine zwarte zonnebril. Deze bril werd ‘Gary Oldman’s bril’ genoemd vanwege de gelijkenis met zijn bril uit Dracula (1992). Vanaf het begin krijg je als kijker de indruk dat Mrs. Appleyard niet is wie ze claimt te zijn. Ze lijkt naar Australië te zijn gekomen om haar verleden letterlijk en figuurlijk zo ver mogelijk achter zich te laten. Mijn favoriete personage is Ms. Dora Lumley (Yael Stone, Orange is the New Black), gym- en godsdienstlerares aan Appleyard College. Dora heeft een eigen manier van lesgeven en lijkt een paar klappen van de molen gehad te hebben. Desalniettemin moest ik vreselijk om haar lachen.

Het grootste minpunt aan Picnic at Hanging Rock is wat mij betreft het tempo. Dat ligt bij tijd en wijle tergend traag. Niet gek als je bedenkt dat de serie gebaseerd is op een roman van slechts 212 pagina’s. De gelijknamige film duurt 115 minuten, deze serie 304. Dat betekent dat de makers ruim drie uur langer de tijd hadden om het verhaal te vertellen. Dit komt de kwaliteit niet ten goede. Als gevolg daarvan worden alle plotlijnen maximaal uitgerekt. Daarnaast word je als kijker doodgegooid met flashbacks en zweverige slow motion-(droom)scènes. Enerzijds is dit positief omdat je op deze manier meer te weten komt over zowel de verdwenen als de overige personages. Anderzijds waren deze vaak irrelevant voor het verhaal en oninteressant omdat ze niet het hele verhaal rondom een personage vertellen.

In mijn ogen is te weinig aandacht besteed aan de verdwijning. Hierdoor blijf je als kijker na de ontknoping beduusd achter. Er zijn namelijk talloze vragen waar je geen antwoord op krijgt. Dat is jammer want Picnic at Hanging Rock had een prima serie kunnen worden. Het enige positieve aan de serie zijn de acteerprestaties, de aankleding en de prachtige beelden. Helaas ben ik om bovenstaande redenen genoodzaakt de serie te beoordelen met een vier.
Volg Picnic at Hanging Rock
Episode 6
Episode 6