9
Danny Wilde geeft "Person of Interest - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Danny Wilde op 8 augustus 2014.
0
0

Person of Interest - Seizoen 2

De Nederlandse televisiekijker zit nog midden in dit tweede seizoen van Person of Interest als de DVD Box al in de winkels beschikbaar is. Een mooie gelegenheid om het tweede seizoen in één ruk uit te zien. Na het spannende slot van het eerste seizoen was het de vraag hoe de serie de spanning zou kunnen vasthouden. Aan de ene kant is het lastig het seizoen te beschrijven zonder te veel weg te geven, aan de andere kant zijn er zoveel ontwikkelingen dat het ook bijna onmogelijk is om alle belangrijke zaken kort samen te vatten.

De serie gaat over de computerexpert Harold Finch (Michael Emerson, Lost), die een machine heeft ontwikkeld die bedoeld is om grote (terroristische) misdaden te kunnen voorkomen. Onbedoeld nevenproduct van de machine is dat het ook andere, meer reguliere misdaden zoals moorden op individuele burgers weet te voorspellen. Finch besluit om ex CIA-agent John Reese (James Caviezel, The Prisoner) te strikken om samen de relatief kleine misdaden die de machine voorspelt te kunnen voorkomen. Aan het einde van eerste seizoen zat tegenstander Root (Amy Acker, Angel) de beide heren Finch en Reese dicht op de hielen. Zij heeft maar één doel en dat is de machine te pakken krijgen. Naast het feit dat zij misschien wel handiger met computers is dan Finch, is zij ook meedogenlozer dan Reese.

Gelukkig weten de beide mannen hun sluwe tegenstandster Root voorlopig af te schudden en vanaf de derde aflevering lijkt het ‘business as usual’, waarbij de machine een misdaad voorspelt en binnen veertig minuten deze wordt voorkomen. Dat is van korte duur, want al snel komt er veel onheil op hun pad. De politie zit Reese namelijk zeer dicht op de hielen en gedurende het seizoen begint de machine steeds meer te haperen. Door deze ontwikkelingen moet Harold Finch noodgedwongen meer leunen op andere steunpilaren zoals detectives Carter en Fusco. De beide detectives bij de New Yorkse politie krijgen op hun beurt te maken met veel ellende. Joss Carter (Taraji P. Henson, bekend van de film The Curious Case of Benjamin Button) komt zeer direct in aanraking met grootschalige corruptie binnen het politiekorps. Iets waar haar collega Lionel Fusco (Kevin Chapman, Rescue Me) over mee kan praten.

Dit seizoen wordt duidelijk dat een organisatie genaamd Northern Lights aan de slag is met de voorspellingen van de machine over grote terroristische gebeurtenissen. Of zij dat doet in opdracht van de overheid of er meer los van staat is daarbij een vraagteken. De haperingen in de machine lijken te komen door een virus van Decima Technology, een firma met Chinese connecties. De makers van de serie weten de snelheid vanaf de eerste aflevering constant vast te houden. Er gebeurt heel veel, maar ondanks de veelheid aan ontwikkelingen wordt je als kijker al snel meegetrokken in de wereld van Harold Finch. Het technologisch vernuft en de visie van Finch, samen met de brute kracht en koelbloedigheid van Reese zorgen ervoor dat je blijft opletten.

De afleveringen zijn stuk voor stuk sterk geschreven. Soms komt die spanning door dramatische gebeurtenissen rond de hoofdpersonen en soms door schietpartijen en achtervolgingen. Naast de sterke slotaflevering waarin op een ingenieuze manier heel wat zaken duidelijker worden gemaakt zijn er veel meer sterke afleveringen. De aflevering “Relevance” bijvoorbeeld waarin geheim agente Shaw na een mislukte missie plotseling zelf doelwit wordt. Die aflevering is een voorbeeld van continue actie en vuurgevechten van een hoog niveau. In de aflevering die daarop volgt “Proteus” kiezen de makers voor een heel andere insteek als Reese middenin een storm op Owen Island strandt. De machine heeft voorspeld dat er een moordenaar is onder de gestrande mensen, maar Reese heeft weinig aanknopingspunten over de identiteit van de moordenaar. Dit tweede seizoen is een aanrader van de bovenste plank.

De Nederlandse DVD Box bevat een beperkt aantal, maar leuke, extra’s. Er is een grappige maar erg korte serie bloopers van ruim drie minuten. Daarnaast is er audio commentaar bij de seizoensafsluitende aflevering “God Mode”. Dit commentaar van de bedenker Jonathan Nolan, regisseur Richard Lewis en producent Greg Plageman is een drukke discussie van diverse details rond de aflevering en de totstandkoming ervan. Het beste deel van de extra’s vond ik de ruim twintig minuten durende documentaire met een samenvatting van een typische dag bij het maken van de show. Deze documentaire wordt prima geleid door acteur Kevin Chapman (detective Fusco). De documentaire is een boeiend kijkje in de keuken van de serie, waarbij alle acteurs en veel medewerkers in Los Angeles en New York aan bod komen.
Volg Person of Interest
return 0
return 0