7.5
Danny Wilde geeft "Person of Interest - Seizoen 3" een 7.5.
Geschreven door Danny Wilde op 28 mei 2014.
0
0

Person of Interest - Seizoen 3

De trailer van Person of Interest liet destijds beelden van een zwerver zien die in gevecht ging met een aantal agressieve personen in een metro. Met een voice-over die sprak over misdaden die voorspeld kunnen worden, leverde dit een fraaie ‘teaser’ op voor de serie. De combinatie van sciencefiction en actie was zeer succesvol en in september 2014 start al weer het vierde seizoen van Person of Interest. De serie gaat over de computerexpert Harold Finch, die een machine heeft ontwikkeld die bedoeld was om grote (terroristische) misdaden te kunnen voorkomen. Onbedoeld nevenproduct van de machine was dat het ook andere, meer reguliere misdaden zoals moorden op individuele burgers wist te voorspellen. Finch besluit om ex CIA-agent John Reese te strikken om samen de relatief kleine misdaden die de machine voorspelt te kunnen voorkomen.

In hun strijd tegen misdrijven op de gewone man en vrouw worden zij gedwarsboomd door corrupte agenten en kopstukken uit de onderwereld van New York, zoals de beruchte Carl Elias (Enrico Colantoni, Flashpoint). Hun belangrijkste hulp komt van een tweetal agenten, de gedreven vrouwelijke detective Joss Carter en de louche corrupte agent Lionel Fusco. De serie is bedacht door Jonathan Nolan. Hij is ook de schrijver van het verhaal achter de fascinerende film Memento, over een man die lijdt aan korte termijn geheugenverlies, geregisseerd door zijn beroemde broer Christopher Nolan (Inception). Jonathan Nolan heeft een goed gevoel voor het maken van succesvolle producties, getuige zijn werk voor The Dark Knight en The Dark Knight Rises.

Mijn verwachtingen voor het derde seizoen van Person of Interest waren hoog, het tweede seizoen was sterk en eindigde in de kijkcijfer top vijf van Amerika. De meedogenloze jacht van Root op de machine van Finch stond daarin vooral centraal. Daarnaast werd de machine bedreigd door een in opdracht van Chinezen ontwikkeld virus van Decima Technology. In het derde seizoen komen bekende gezichten van tegenstanders als Root, Carl Elias en Patrick Simmons terug. Ook is er dit seizoen een vaste rol voor de overheidsagente Sameen Shaw (Sarah Shani, Fairly Legal). Halverwege vorig seizoen werd zij geïntroduceerd en ditmaal gaat ze steeds vaker samen met Reese op pad om zaken op te lossen.

In het derde seizoen zijn er naast de gebruikelijke strijd tegen de misdaad ook weer veel grotere ontwikkelingen gaande. Zo ontdekt Finch dat er in de maanden na 9/11 een vergelijkbaar project als de machine werd ontwikkeld. Dat project, Samaritan, is gebaseerd op kunstmatige intelligentie, maar werd uiteindelijk stopgezet en vernietigd. Er bestaat echter een reservekopie van het project en daar zijn de nodige organisaties naar op zoek. Daarnaast is er de organisatie Vigilance, die strijdt voor de privacy van burgers. Deze organisatie doet dat op nietsontziende wijze, het doel heiligt volgens hen altijd de middelen.

Person of Interest blijft een sterke serie. De thema’s zijn actueel, we worden immers constant bekeken door camera’s, afgeluisterd door geheime diensten en alle handelingen op onze computers en telefoons worden bewaard. Gekoppeld aan een grote hoeveelheid corrupte agenten, de onduidelijke rol van de CIA en andere duistere figuren binnen de overheid, zorgt dit voor een mooie paranoïde sfeer. De actie is goed verzorgd en er zijn ook dit seizoen weer zeer sterke afleveringen bij. James Caviezel speelt Reese, de stille getormenteerde held in het veld. Hij blijft een sterke troef van de serie. In films als Déjà Vu of Frequency vond ik hem nooit echt opvallen. In de actiescènes van Person of Interest is hij echter bijzonder overtuigend.

De serie maakt net als in vorige seizoenen handig gebruik van flashbacks om meer te laten zien van het verleden van hoofdrolspelers Finch en Reese. Daardoor wordt soms veel duidelijk over de geschiedenis van de machine en over de drijfveren van Finch en Reese, maar soms wordt het mysterie alleen maar groter gemaakt. De serie weet de vaart er prima in te houden en de makers zijn niet bang om veranderingen door te voeren. In dit derde seizoen betekent dit bijvoorbeeld dat één van de belangrijkste spelers het leven laat. Een gedurfde keuze die tot nu toe niet verkeerd uitpakt voor de serie. Een boeiend derde seizoen, niet zo sterk als het tweede seizoen, maar sterk genoeg om mij uit te laten zien naar het vervolg.
Volg Person of Interest
return 0
return 0