8
Jasper Achterbergh geeft "Person of Interest - Seizoen 4" een 8.
Geschreven door Jasper Achterbergh op 31 mei 2015.
0
0

Person of Interest - Seizoen 4

In januari 2015 stond er in kranten wereldwijd het bericht dat onder andere Stephen Hawking (wetenschapper) en Ellon Musk (CEO Tesla industries) een brief van het ‘future of life institute’ hadden ondertekend waarin wordt gewaarschuwd voor de gevaren van robots en artificiële intelligentie. Het onderzoek naar niet menselijke vormen van intelligentie zit op dit moment in de lift en de voordelen zijn groot, tegelijkertijd schuilt er volgens de ondertekenaars een groot gevaar in. Musk noemt het in interviews zelfs het grootste gevaar voor het overleven van de menselijke soort.

Person of Interest draait om een artificiële intelligentie, een supercomputer, genaamd de Machine. De code is geschreven door de geniale softwareontwikkelaar Harold die een aanslag, zoals die plaatsvond op de Twin Towers in 2001, wilde voorkomen door een machine te ontwerpen die als een superheld meekijkt met alles wat er in New York gebeurt. Ziet de Machine een verband ontstaan dat wijst op het voorbereiden van een terroristische aanslag, dan worden de autoriteiten gewaarschuwd. Het verhaal draait niet om de terroristen, maar om de huis-, tuin- en keukencriminaliteit. Niet interessant genoeg voor de autoriteiten, maar wel voor Harold en het team dat hij om zich heen heeft verzameld. Gewone mensen die door middel van een nummer aan het team worden geopenbaard, waarna ze alles op alles zetten om een misdaad te voorkomen.

In de eerste 2 seizoenen van Person of Interest is de Machine de enige die als een God over de mensen in New York waakt. In seizoen 3 blijkt al een tweede supercomputer, genaamd Samaritan te bestaan. Samaritan heeft niet dezelfde morele codes meegekregen als de machine en stelt logica boven mensen. Samaritan is dé reden waarom de hoofdpersonen aan het begin van het vierde seizoen genoodzaakt zijn om onder te duiken. Ze kunnen zich niet meer zo vrijelijk bewegen door New York en zijn gedwongen een cover-identiteit aan te houden. Shaw komt te werken in een warenhuis en John werkt voor de NYPD. In seizoen 4 staat behalve het gevecht tussen Samaritan en de Machine ook het gevecht tussen twee criminele bendes centraal en dan vooral tussen de twee belangrijkste gangsters: Elias en Dominic. De hoofdpersonen: Harold, John, Shaw, Samantha en Lionell komen terecht middenin de ontluikende bendeoorlog en Samaritans poging om de mensheid de 'juiste kant' op te bewegen. Ondertussen blijven de nummers komen en vechten de hoofdpersonen om het goede in de stad te behouden.

Person of Interest is behalve spannend, ook een serie die stil staat bij de uitdagingen die ontstaan als je als samenleving steeds afhankelijker wordt van techniek. Van mensen die met online profielen hun hele ziel en zaligheid op internet plaatsen en daarmee hun privacy verspelen, financiële markten die alleen nog uit nullen en enen bestaan en de vraag wat het betekent als een computer beter dan de mens een afweging kan maken wat het gezamenlijk belang is. Een goede serie is een afspiegeling van de tijd waarin hij ontwikkeld is, Person of Interest is een goede serie!
Volg Person of Interest
return 0
return 0