9
Helgoned geeft "Perry Mason - Seizoen 1 (dvd)" een 9.
Geschreven door Helgoned op 31 januari 2021.
3
0

Perry Mason - Seizoen 1 (dvd)

Het Amerikaanse HBO was al enkele jaren bezig om een remake voor te bereiden van de langlopende advocatenserie Perry Mason uit de jaren zestig. Robert Downey Jr. zou eigenlijk de hoofdrol spelen, maar vanwege zijn drukke agenda bleef zijn rol beperkt tot producent en werd Matthew Rhys (The Americans) aangetrokken als hoofdrolspeler (naast zijn rol als producent). Het verhaal van dit eerste seizoen speelt in Los Angeles in begin jaren dertig. De tijd van de drooglegging, corruptie en rassensegregatie.

De jonge baby van Emily en Matthew Dodson wordt ontvoerd. De beide ouders besluiten het losgeld te betalen, maar na de overdracht van de koffer met geld blijkt dat de baby is overleden en de ontvoerders zijn verdwenen. Terwijl de pers de gruwelijke details van de misdaad publiceert, gaat de politie op zoek naar een snelle arrestatie. De vader van de baby wordt in hechtenis genomen en ervaren advocaat E.B. Jonathan (John Lithgow, 3rd Rock from the Sun) wordt in de hand genomen om hem te verdedigen. E.B. runt samen met zijn assistente Della Street (Juliet Rylance, The Knick) een kwakkelend advocatenkantoor. Hij huurt detectives Perry Mason en Pete Strickland (Shea Whigham, Boardwalk Empire) in om hem te helpen bij de zaak.

Perry Mason (2020)
© HBO

Die zaak wordt almaar ingewikkelder als blijkt dat de invloedrijke kerk van het echtpaar de advocaatskosten betaalt en vader Matthew niet helemaal de waarheid spreekt. Als vervolgens de ontvoerders dood worden teruggevonden en moeder Emily ook heeft gelogen, wordt het er niet overzichtelijker op. Ondertussen krijgen we een geweldig uitgewerkt beeld van de jaren dertig. Naar verluidt heeft de serie $78 miljoen gekost en dat is te zien aan de grote landhuizen, kleine hofjes, oude trams, vliegtuigen en de veelheid aan klassieke auto’s. De aandacht voor de aankleding is aan alles af te lezen, zonder de donkere kanten van de stad onrecht aan te doen.

Het is een prachtige serie geworden, met een sterke cast en veel scènes voor de acteurs om hun karakters echt kleur te geven.

Het is een prachtige serie geworden, met een sterke cast en veel scènes voor de acteurs om hun karakters echt kleur te geven. De wijze waarop het oorlogsverleden van Perry Mason in de loopgraven van Europa wordt verweven in het verhaal is mooi. In de boeken en eerdere series was de achtergrond van Mason onderbelicht. Het acteerwerk is erg goed, van de hoofdrolspelers tot aan de bijrollen. Ik vond naast Rhys en Lithgow ook Juliet Rylance als Della Street overtuigend. Ook de rassenongelijkheid, verschillende vormen van seksualiteit, verslaving en uitbuiting worden belicht. De serie is daarin realistisch, ruw en soms expliciet.

De acht afleveringen, van elk bijna een uur lang, zijn over twee schijfjes verdeeld. De beeldkwaliteit van de uitgave is prima, net als het geluid waardoor ook de fraaie muziek goed tot haar recht komt. De Nederlandse ondertiteling is helaas minder goed, er zijn diverse slechte vertalingen en spelfouten. De extra’s zijn kort maar niet onaardig en allemaal met ondertiteling beschikbaar. Op de eerste dvd bevindt zich een blik op de karakters van Perry Mason in tweeënhalve minuut en Under the Fedora waarin de sets en de fraaie kleding wordt belicht. Op de tweede dvd zijn twee interviews van ruim vier minuten. Een grappig interview van Robert Downey Jr. met hoofdrolspeler Matthew Rhys en een gesprek tussen beide uitvoerend producenten Susan Downey en Robert Downey Jr.
Volg Perry Mason (2020)
Chapter Sixteen
Chapter Sixteen