9
anonymous geeft "Penoza - Seizoen 3" een 9.
Geschreven door anonymous op 10 Oktober 2014.
0
0

Penoza - Seizoen 3

Na twee spetterende seizoenen van de Nederlandse hitserie Penoza waren de verwachtingen hooggespannen voor het derde seizoen. Kon dit seizoen wel tippen aan de voorgaande seizoenen qua spanning en verhaallijn? Na alle tien afleveringen gekeken te hebben van seizoen 3, kun je alleen maar concluderen dat ook het derde seizoen van Penoza fantastisch is! On-Nederlands goed zelfs met een extreem hoog 'puntje van je stoel gehalte'.

Seizoen 2 liet ons achter met onderwereldkoningin Carmen van Walraven die wanhopig op zoek is naar een rustig leven. Een deal met justitie die afketst, de waarheid rond de dood van Carmens broer Irwan, de hoog opgelopen vete met Henk Ooms die sterft en haar huwelijk met John. Zou het Carmen in seizoen 3 dan eindelijk lukken om het criminele circuit te verlaten en een burgerbestaan te leven?

In de complexe onderwereld van drugs, verschillende bendes en (grote) belangen en het afbakenen van het werkterrein lijkt Carmen een uitweg te vinden. Totdat er een drugsrunner opgepakt wordt en zij daarmee de woede op haar hals haalt van de Mexicaan Rosales, die een doorgeefluik is voor grote spelers in de drugswereld. Carmen ziet haar droom om uit het wereldje te stappen in een nachtmerrie veranderen. Een nachtmerrie die ons meeneemt langs vele diepe afgronden, intriges en angsten waarin ook de Oost-Europeanen zich verre van onbetuigd laten. Maar ook het gesloten houden van de geledingen binnen de eigen organisatie is een grote uitdaging als blijkt dat er een lek is. Wie kan Carmen nu nog vertrouwen in haar jacht op een uitvlucht?

Eens te meer blijkt dat échte loyale vrienden schaars zijn in de wereld waar Carmen zich begeeft. Een wereld waarin afspraken weinig tot niets waard zijn en op een flinterdunne balans liggen van de waan van de dag. Waarin iedereen zijn eigen waarheid heeft om er zelf het beste vanaf te komen. Penoza III heeft na bijna elke aflevering een hoge 'wow factor', waarin stap voor stap duidelijk wordt wie er wint en verliest. Partners worden judassen en hulp komt uit onverwachte en ondenkbare hoeken. Het is een knap staaltje denkwerk van de makers van deze serie die zelden zijn geloofwaardigheid verliest. Het open einde van dit seizoen laat je mond openvallen van verbazing waarbij je hoopt dat er een vervolg komt op deze serie. En die komt er! Al zal men geduld moeten hebben, want deze zal pas in het najaar van 2015 uitgezonden worden.

In dit seizoen valt naast het vertrouwde sterke acteerwerk van Monic Hendrickx (Carmen) vooral Olga Zuiderhoek (moeder Fiep) op. Met haar acteerklasse zet zij een wereldprestatie neer als de rouwende weduwe die eigenlijk nietsontziend de grip en greep op haar familie wil houden. Maar ook de rol van Luther (gespeeld door Raymond Thiry) is weer als vanouds. Minpunten zijn er eigenlijk niet heel veel in dit seizoen. Maar als je echt kritisch kijkt is de verhaallijn van zowel zoonlief Boris als puberdochter Natalie niet de sterkste in het geheel. Het doet echter niks af aan de kwaliteit van het derde seizoen van Penoza, dat zich met gemak stand houdt in het seriegeweld dat in de hele wereld losbarst.
Volg Penoza
Aflevering 10
Aflevering 10