anonymous geeft "Penoza - Serie 2" een 8.
Geschreven door anonymous op 15 april 2013.
1
0

Penoza - Serie 2

Dit vervolg op Penoza 1 betekent opnieuw een spannende serie over de Amsterdamse onderwereld!

In deel 1 is Carmen van Walraven (afkomstig uit een belangrijke onderwereldfamilie, overtuigend gespeeld door Monic Hendrickx) via een getuigenbeschermingsprogramma met haar dochter en twee zoons uit beeld verdwenen. Maar terwijl iedereen denkt dat ze nog steeds ver weg is, blijkt ze weer dicht in de buurt te wonen. Ze probeert daar met haar kinderen en een nieuwe liefde een rustig leven te leiden. Maar dat lijkt niet te lukken; ze komt tegen wil en dank weer in het criminele circuit terecht met alle gevolgen van dien.

Er gebeurt heel veel in elke aflevering, de spanning zit er volop in en ik wilde het liefst meteen elke volgende aflevering zien om te kijken hoe het verder ging. Aan het einde van het seizoen blijkt ook dat Carmens vader (Tom Jansen) en zijn ex-vriend en godfather Henk Ooms (Willem Nijholt) een hele andere rol in haar leven speelden dan ze ooit gedacht had. Hoe Carmen het weet te redden, na veel verwikkelingen waarin ook de nodige slachtoffers vallen? Kijk en oordeel zelf!

Tip: probeer eerst naar deel 1 te kijken, dat maakt het begrijpelijker en spannender.

Alles bij elkaar maakt deze serie tot een keiharde misdaadserie, waarin voortreffelijk geacteerd wordt. Het verhaal vertoont hier en daar wat zwakke plekken en er blijven wat losse eindjes open. Maar we krijgen hier mijns inziens een beeld voorgeschoteld van hoe het er in dit wereldje toe zou kunnen gaan en hoe moeilijk het is om er weer uit te komen als je er eenmaal in verwikkeld geraakt bent. Carmen probeert zich er uit te worstelen, maar wordt elke keer weer gedwongen om zich met criminele zaken als mishandeling, drugs en ontvoering bezig te houden. Met dit verschil dat ze dat niet doet om rijkdom of macht te krijgen, maar om haar gezin veilig te stellen en samen in alle rust verder te kunnen leven.

Ook de hier niet nader genoemde acteurs spelen stuk voor stuk een voortreffelijke rol en ik verheug me al op deel 3, dat voor het komende najaar op stapel staat. Hulde aan Johan Nijenhuis (de regisseur) en ook aan Pieter Bart Korthuis, de bedenker en schrijver van Penoza. Deze mannen wilde in eerste instantie een langere serie maken met een vrouw in de hoofdrol. De KRO maakte er echter een opdracht van voor een 8-delige dramareeks. (die absoluut eenmalig zou zijn(!))
Volg Penoza
Aflevering 10
Aflevering 10