9
Lindsay geeft "Penoza - Seizoen 5" een 9.
Geschreven door Lindsay op 6 november 2017.
2
1

Penoza - Seizoen 5

In de trailer van seizoen 5 zien we Carmen van Walraven (Monic Hendrickx, De Held) in het water, vechtend voor haar leven. Wat zal er gebeuren in het laatste seizoen van Nederlands beste serie: Penoza. In de eerste aflevering blijkt dat Carmen (weer) door het leven gaat als ‘De Weduwe’, nadat ze in seizoen 4 voor de tweede keer haar man is verloren en samen met haar kinderen probeert ze het leven weer op te pakken. Ze viert de verjaardag van haar zoon Boris (Stijn Taverne, Jongens) en ze geniet van haar kleinkind Phileine. Als alles toch nog een beetje goed lijkt te gaan, krijgt ze weer te maken met de conflicten die om haar heen gebeuren. Ze wordt gesteund door haar moeder Fiep (Olga Zuiderhoek, Minoes), die ondanks haar eigen problemen altijd naast haar dochter en kleinkinderen staat. Ook Luther (Raymond Thiry, Bloed zweet & tranen) staat trouw naast Carmen en helpt haar als het soms lijkt dat ze de weg kwijt is. Dan hebben we nog Berry (Loek Peters, Kauwboy), die niet kan wachten om het werk van Carmen over te nemen.
Penoza
© KRO

De kinderen van Carmen lijken hun leven op orde te hebben. Lucien (Niels Gomperts, Lena) is verliefd en heeft een eigen club waar hij dag en nacht in te vinden is. Natalie (Sigrid ten Napel, Overspel) lijkt samen met haar vriend Storm (Gijs Naber, De Heineken Ontvoering) te genieten van hun dochter, maar ook in dit gezin gaat het niet altijd even gemakkelijk. Boris is zijn leven aan het oppakken, samen met zijn vriendin Lisa (Jet Gadner, Guilty Movie). Het leven van de kinderen van Carmen ziet er goed uit, maar ook in dit seizoen gebeurt er weer van alles waardoor alle goede dingen in hun leven worden afgepakt.

Net zoals in seizoen 4 hebben we hier ook weer de vijanden die Carmen uit de weg willen ruimen. We hebben ‘De Coach’ al gehad, en Justine de Heer die Carmen tot seizoen 4 lastig heeft gevallen. In dit seizoen krijgen we nogmaals te maken met De Advocaat (Nanette Edens, Nachtshoppers), die voor het Mexicaanse Kartel werkt en voor hen alles in Nederland regelt. Als je dacht dat de Advocaat en het Kartel erg waren, krijgen we ook nog te maken met Leon Vos (Ward Kerremans, Broker). Leon wil er alles aan doen om het Kartel aan zijn kant te krijgen en alle zaken van Carmen over te nemen. Leon is sterker dan Carmen dacht en door Leon dreigt Carmen alles kwijt te raken. De vraag of Leon erin slaagt om Carmen kapot te krijgen is de vraag die zich in elke aflevering laat zien.

Penoza is de beste serie van Nederland

Dit seizoen vond ik, net zoals seizoen 4, een beetje apart. Het was een apart verhaal met een bijzondere verhaallijn waar ik soms vraagtekens bij had. Elke zondag kon je genieten van een aflevering maar wat je ook kon doen is een Quiz maken op de Penoza site om dan de volgende aflevering te kijken. Leuk bedacht maar wat je dan wel krijgt zijn spoilers. Het acteerwerk vond ik net zoals altijd ontzettend goed, iedereen heeft zijn eigen verhaal waar je in mee wordt gesleurd. Vooral de rol van Leon is ontzettend goed gespeeld. Hij moet een gestoorde jonge jongen voorstellen die de weg helemaal kwijt raakt, iets wat de acteur heel goed neerzet. De twee laatste afleveringen waren heel erg spannend, het verhaal wordt mooi afgerond en het was een emotioneel einde. Er gaan nog geruchten dat er een film zou komen. Hopelijk komt die er want het is heel jammer dat de serie stopt. Ondanks de wat aparte verhaallijn, waarbij het lijkt dat men soms niet goed wist wat ze wilden doen, is Penoza wat mij betreft de beste serie van Nederland, en ik ben zeker niet de enige die er zo over denkt.
Volg Penoza
Aflevering 10
Aflevering 10