8
anonymous geeft "Penoza - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
1
0

Penoza - Seizoen 1

In deze serie zijn de hoofdrollen weggelegd voor Monic Hendrickx (Carmen), Thomas Acda (Frans), Fedja van Huet (Irwan) en Marcel Hensema (Steven). Verder spelen er tal van bekende acteurs en actrices een rol waaronder Johnnie de Mol, Maartje Remmers en Tom Jansen.

De titel van deze serie is bedacht door producent Johan Nijenhuis en is een knipoog naar de vrouwelijke vorm van het woord penoze. Het verhaal draait dan ook om Carmen van Walraven, de vrouw van Frans. Samen wonen zij met hun drie kinderen in een prachtige villa. Frans rijd een oude Jaguar en het leven gaat hun goed dankzij de hasjhandel van Frans, die hij samen met Irwan (de broer van Carmen) en Steven heeft. Irwan haalt Frans en Steven met een mooi verhaal over om een partij hasj te rippen. Wanneer blijkt dat het gaat om 300 kilo cocaïne van de grote drugsbaron Christian Schiller, is er volgens Frans maar één conclusie “maar dan zijn we dood…….”.

Als Carmen ontdekt dat Frans veel groter is in de onderwereld dan ze denkt, wil ze dat Frans ermee stopt. Omdat Frans er te diep in zit, is stoppen geen optie en besluit hij te vluchten met Carmen en de kinderen. Ze zullen alles achter moeten laten, familie, vrienden, alles. Frans wil een deal maken met politierechercheur Jim Leeflang (Hajo Bruins) om van iedereen af te komen en in ruil voor hun vrijheid. Wanneer Frans een dag later voor de ogen van zijn tienjarige zoon Boris wordt geliquideerd op zijn oprijlaan begint het verhaal pas echt.

Carmen moet omgaan met bedreigingen, schuldeisers en justitie en lijkt zich op te werken tot een ware drugscrimineel. Het verschil tussen goed en kwaad wordt steeds moeilijker voor haar wanneer haar vaders lijfwacht Luther voor haar gaat werken. Ze zal veel beslissingen moeten nemen op haar instinct, maar wie is nog te vertrouwen en wie spreekt de waarheid? Carmen blijkt tot alles in staat om haar gezin te beschermen.

De serie bestaat uit slechts acht afleveringen (zes uur in totaal) en blijft mede daardoor doorlopend spannend. Penoza gaat echt om het hoofdverhaal en zakt niet weg door een 2e verhaal lijn. Alles draait om loyaliteit, vertrouwen en moed. Het acteer werk is uitstekend en geloofwaardig door de top cast. Het verhaal is zo pakkend en onvoorspelbaar dat de drang naar de volgende aflevering erg groot is.

Penoza krijgt eind 2012 een vervolg. Tien nieuwe afleveringen met de bestaande cast die zal worden versterkt door onder andere Eric Corton. Voor iedereen die de serie nog niet gezien heeft is het een absolute aanrader om deze te gaan kijken nog voor de tweede serie begint. Van mij krijgt de serie een ruime 8 met als enige minpuntjes dat er slechts acht afleveringen zijn en de enigszins snel uitgespeelde rol van Thomas Acda. Wanneer de tweede serie dezelfde spanning draagt als de eerste wordt het totaal echt een topper!
Volg Penoza
Aflevering 10
Aflevering 10