Henk Vernout geeft "Pennyworth - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Henk Vernout op 12 augustus 2019.
1
0

Pennyworth - Eerste aflevering

That lad thinks you’ve got golden knickers on – Bet Sykes

Alfred Pennyworth. De loyale butler van de familie Wayne. De rots waar Batman zich altijd door gesteund weet. Dit karakter is intrinsiek verbonden aan alles wat met Batman te maken heeft. Maar Alfred is een heel karakter op zich en dat moeten de makers van Pennyworth ook gedacht hebben. Zij vertellen het verhaal van een knappe, jonge Brit voordat hij verzeild raakt in de ‘superheldenbusiness’.

Er zijn al heel wat vertolkingen geweest van ’s werelds bekendste butler. Michael Caine, uit de The Dark Knight-trilogie, is wellicht de bekendste, maar ook Sean Pertwee die zijn versie van Alfred speelt in de serie Gotham, mag niet worden vergeten. In deze nieuwe Epix-serie wordt Alfred gespeeld door Jack Bannon (The Loch).

Bannon heeft zijn vertolking van Alfred Pennyworth duidelijk gebaseerd op zowel Caine als Pertwee. Ik wist meteen, zonder dat hij ook maar zijn naam genoemd had, dat ik zat te kijken naar een jonge Alfred. Zijn maniertjes, natuurlijke argwaan en prachtig brits accent maken dit een uitstekende casting. Maar… beschrijf ik hier nu Alfred Pennyworth of James Bond?

Pennyworth: The Origin of Batman's Butler
© HBO Max

De James Bond-vergelijkingen houden hier dan ook niet op. Sterker nog, behalve het ‘spion zijn’ ademt deze hele serie James Bond. De cinematografie (die verrassend goed is), de muziek (met de blaasinstrumenten op hoogtepunten), accenten en slechteriken zijn ontzettend Bond-esque. Dat hoeft, en vind ik ook, geen probleem te zijn. De jonge Alfred wordt vrijwel meteen in een enorm plot gegooid met alle complicaties van dien. Schietpartijen, martelingen, liefde, seks, ijzige slechteriken en vileine humor. Alle ingrediënten zijn aanwezig om hier een spannende serie van te maken.

Naast dat Bannon een uitstekende Alfred neerzet is de echte uitblinker van de pilot Paloma Faith. Als je denkt, die naam ken ik, dat kan kloppen. Want naast actrice is ze ook een beroemde zangeres. En man, man, man. Wat is die vrouw veelzijdig. Haar stoïcijnse uitdrukking en bijzonder accent maken haar Bet Sykes tot een interessant karakter. Ik hou ervan als een karakter een bepaalde rol speelt, maar je aan alles voelt, zonder dat dit duidelijk wordt aangegeven, dat er nog wat schuilgaat achter het personage. En precies dat is wat Faith hier doet. Hulde.

© HBO Max

Toch klikt, ondanks de relatieve loftrompet, nog niet alles binnen deze serie. En dat komt voornamelijk door het feit dat de serie nog niet exact weet wat het wil. Is het een drama? Op sommige momenten lijkt het een liefdesdrama van grote proporties. Is het een actieserie? Aanwezig. Is het een victoriaans/historisch spel? Ook check. Nu hoor ik je denken, maar dat kan toch allemaal prima binnen één serie? O, absoluut. Echter lijkt het in de pilot wel alsof al deze dingen volledig losstaand zijn. Op de liefdesmomenten slaat de serie door in zijn dramagevoel, maar daar is dan ook niets meer van over als het naar zijn actiemomenten overgaat. Zelfs het liefdeskoppel is dan ineens kil tegen elkaar.

Al met al, zoals ik al eerder schreef, zijn alle ingrediënten aanwezig om hier een spannende romcom-drama-actie-spionage-victoriaansachtige serie van te maken. Nu nog even uitzoeken welke richting Pennyworth op wil lopen.

Een 7,5!
Volg Pennyworth: The Origin of Batman's Butler
Highland Wedding