9
anonymous geeft "Penny Dreadful - Seizoen 3 (DVD)" een 9.
Geschreven door anonymous op 4 juni 2017.
5
0

Penny Dreadful - Seizoen 3 (DVD)

Man, man, wat een serie… Penny Dreadful... Voor mij absoluut een van de betere series. Zonder te weten waar ik precies aan begon, klikte ik op afspelen en was ik direct verkocht. En dat terwijl ik mijzelf niet eens als echte horrorliefhebber zou omschrijven, maar daar zit dan ook meteen de kracht van Penny Dreadful: een goede balans tussen horror en drama. Na drie seizoenen is de serie helaas tot een eind gekomen.

Penny Dreadful
© Showtime

In het laatste seizoen van Penny Dreadful worden Ethan Chandler (Josh Hartnett, Pearl Habor) Dr. Frankenstein (Harry Treadaway, Control) Dorian Gray Reeve Carney, Snow Falling on Cedars), Sir Malcolm (Timothy Dalton, License to Kill), The Creature (Rory Kinnear, The Imitation Game) en Lily (Billie Piper, Doctor Who) geconfronteerd met hun innerlijke monster. Zijn ze in staat het te omarmen of juist niet? Voor Vanessa Ives (Eva Green, 300: Rise of an Empire) is deze kwestie niet zo makkelijk. Het accepteren van haar demonen zou namelijk kunnen leiden tot eeuwige duisternis voor de hele wereld. Lukt het haar om te voorkomen dat het einde der tijden aanbreekt?

De prins van de duisternis die niet alleen het hart van Vanessa weet te winnen maar ook die van het publiek.

Vanaf het eerste moment prikkelt Penny Dreadful. Niet alleen op visueel gebied maar ook door het introduceren van klassieke horrorpersonages die in de serie een geheel eigen twist krijgen en op een verfrissende manier tot leven komen. Alles klopt aan Penny Dreadful. De vormgeving is om te zoenen. De kostuums zijn prachtig, het decor en de aankleding, maar ook de verontrustende sfeer die onder de huid gaat zitten is weergaloos. En dat gemixt met uitstekend acteerwerk, in het bijzonder van Eva Green, zorgt voor een fantastische serie met een bepaald soort eigenheid die het verhaal keer op keer ten goede komt.

Zo ook in het derde seizoen. De nieuwe locatie in het Wilde Westen is adembenemend, toont een mooi contrast met het Victoriaanse Londen en past goed bij het weerwolf aspect. Maar het wordt nog beter. Er wordt kennisgemaakt met een slechterik om u tegen te zeggen: Dr. Alexander Sweet ofwel Dracula (Christian Camargo, The Hurt Locker). De prins van de duisternis die niet alleen het hart van Vanessa weet te winnen maar ook die van het publiek.

Na al deze sterke punten is er toch nog een puntje van kritiek. Namelijk de introductie van een nieuw horrorpersonage. Dr. Henry Jekyll (Shazad Latif, Toast of London) maakt zijn intrede, maar jammer genoeg wordt er niet zoveel uit zijn personage gehaald terwijl dat normaal gesproken wel een kracht van Penny Dreadful is.

Penny Dreadful
© Showtime

Op de dvd zijn een aantal leuke extra’s te vinden. Zo zitten er verschillende karakterschetsen tussen maar ook the making of het lab van Dr. Jekyll en de visagie van Hecate (Sarah Greene, Burnt) wat ik persoonlijk erg indrukwekkend vond om te zien. Wat een werk achter de schermen om de heks op die manier te kunnen vormgeven. Daar mag ook weleens bij worden stil gestaan.

Het afscheid is zwaar gevallen. Ik had heel graag een vierde seizoen gezien, maar ik kan ermee leven mede doordat het verhaal van Vanessa niet wordt afgeraffeld maar als een rond geheel wordt afgesloten. Penny Dreadful is een van de meest onderschatte series die ik iedereen van harte wil aanraden. Al is het alleen maar om het sterke acteerwerk van Eva Green te bewonderen. Dus heb je deze serie nog niet gezien? Zet nu meteen Netflix aan of koop die dvd, ga kijken en geniet!
Volg Penny Dreadful
The Blessed Dark
The Blessed Dark