8
anonymous geeft "Penny Dreadful - Seizoen 2 (DVD)" een 8.
Geschreven door anonymous op 27 juli 2016.
5
0

Penny Dreadful - Seizoen 2 (DVD)

Penny Dreadful is een van de betere series op televisie. Ik moet eigenlijk zeggen was. Ja... was. Penny Dreadful is namelijk na drie seizoenen ten einde gekomen. Nu kan een ieder zich afvragen of het einde niet te vroeg is gearriveerd. Had deze serie niet nog een aantal seizoenen kunnen doorlopen? In principe wel, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat de beslissing van maker John Logan zeer begrijpelijk is. Om nou elk seizoen een nieuwe boef gulzig te laten verlangen naar de bevallige hoofdpersoon... Daar gaat de rek snel uit. Dus heb ik inmiddels al au revoir gezegd tegen deze serie, waarvan de DVD van het tweede seizoen nu in mijn handen is. Laten wij dus dat tweede seizoen nader bekijken.

Veel serieliefhebbers zeggen over series die zij goed vinden dat het een van de betere series is, trouwens. Gelukkig presenteert deze sfeervolle serie genoeg wapenfeiten om de twijfelaar te overtuigen. In dit tweede seizoen gaan de problemen van Vanessa Ives gewoon door. Hoe kan het ook anders, anders geen serie. Dit keer heeft een stel heksen onder leiding van de indrukwekkende Helen McCrory het op haar voorzien. Aflevering na aflevering proberen zij Vanessa en de mensen om haar heen te breken. Ethan Chandler (Josh Hartnett) wordt opgejaagd door een federaal agent die het zijn missie heeft gemaakt om Ethan voor het gerecht te brengen. Victor Frankenstein (Rory Kinnear) heeft het dan weer druk met zijn nieuwste creatie. Zo is er dus ook dit seizoen genoeg te doen voor de hoofdrolspelers. Het eerste seizoen bewees echter dat niet alles wat er toen gebeurde even bevredigend was.

Dat is gelukkig wat minder het geval in het tweede seizoen. Weerwolven, heksen, demonen, ondoden; wat wil je nog meer? Voor de liefhebbers van genretelevisie, zal dit seizoen zeker niet teleurstellen. Wie al betoverd was door Eva Green, zal geen reden zien om niet langer betoverd te zijn. Het blijft verbazingwekkend hoe mevrouw Green deze serie op haar fragiele schouders draagt. Het is vaak wachten tot Vanessa weer het scherm op dartelt. De derde aflevering, Cut Woman, was wat mij betreft een van de beste afleveringen van het vorig jaar. In deze aflevering krijgt Green assistentie van acteerkanon Patti Lupone. Dit resulteert in een aflevering waar je graag nog eens voor gaat zitten.

Ook de rest van het seizoen maakt een betere indruk dan wat getoond werd in het eerste seizoen. Het verhaal laat nog steeds soms steken vallen (wederom zijn niet alle verhaallijnen even interessant), maar over het algemeen weet het meer te boeien. Kijk bijvoorbeeld naar de bijdrage van Billie Piper (Lily). In het eerste seizoen was zij veel minder op dreef als Brona Croft. Dit seizoen is haar verhaallijn sappiger, het personage heeft meer om het lijf en Piper komt meteen veel beter uit de verf. Hier zie je het belang van het hebben van personages die ook daadwerkelijk wat te doen hebben.

Penny Dreadful is een serie die je ook kijkt voor de setting. Voor de sfeer die wordt gecreëerd. Het is een wereld die weet te boeien, vol met kleurrijke personages die tot de verbeelding spreken. De serie is poëtisch, iets dat wordt versterkt door de dialoog. Het geheel klopt en zorgt voor televisie waar je graag voor gaat zitten. Het komt erop neer dat het tweede seizoen van Penny Dreadful meer samenhang heeft en meer dingen waar je als kijker warm van wordt. Alleen daarom is dit een serie die je als liefhebber van het genre zeker niet mag missen.
Volg Penny Dreadful
The Blessed Dark
The Blessed Dark