Henk Vernout geeft "Penny Dreadful: City of Angels - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Henk Vernout op 27 april 2020.
5
0

Penny Dreadful: City of Angels - Eerste aflevering

There will come a time when the world is ready for me: when nation will battle nation, race will devour race, brother will kill brother, until not a soul is left.

Toen het nieuws naar buiten kwam dat er een nieuwe Penny Dreadful gemaakt werd, was ik in extase. De mensen en lezers die me kennen weten dat ik de originele Penny Dreadful een van de beste series vind die er tot op heden is gemaakt. Het acteerwerk van Eva Green was van wereldklasse. Voordat ik in superlatieven gehulde oratie beland over de vorige Penny Dreadful is het dus belangrijk om te weten dat ik, hoewel je zo niet een objectief beeld krijgt, deze nieuwe Penny Dreadful: City of Angels, ook tegen het licht van zijn voorganger heb gehouden. Ze delen immers naast de naam, ook de schrijver en bedenker: John Logan.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen: ik ben absoluut nog niet overtuigd. En dat heeft een aantal redenen. Te beginnen met het verhaal. Het verhaal van de serie start eigenlijk met de lugubere dood van een blank gezin uit Beverly Hills, die op een cult-gerelateerde manier zijn vermoord. Ze zijn verminkt zodat ze er uitzien als een soort Santa Muerte, een goddelijk horrorfiguur uit een Mexicaans-Amerikaanse katholieke mythe. Wij als kijker hebben deze Santa Muerte ook gezien. Zij wordt gespeeld door Lorenza Izzo (Casual). De detectives die op deze zaak gezet worden zijn Lewis Michener (Nathan Lane, American Crime Story) en onze hoofdpersoon Tiago Vega (Daniel Zovatto, Here and Now).

Is het verhaal niet boeiend? Jawel, maar toch ademt het nog niet zoveel urgentie als de verhalen van zijn voorganger. Het blijft nog een beetje oppervlakkig. En ja, ik ben me bewust van het feit dat dit slechts de eerste aflevering is. Maar kijk voor de grap die van het origineel eens terug; die greep je meteen bij je strot. Er zijn behoorlijk veel ingrediënten aanwezig: rassenoorlog, opkomende nazibeweging, geloof, heksen, horror. Het is een bonte mix die ik John Logan (de maker) absoluut toevertrouw! Maar dat komt deze aflevering nog niet uit de verf.

Penny Dreadful: City of Angels
© Showtime

Ga ik door naar mijn tweede punt: de acteurs. Nu we toch in de verbeterpunten-flow zitten, onze hoofdpersoon overtuigt niet. Ik kende Daniel Zovatto ook niet, maar dit is simpelweg niet het niveau wat ik verwachtte van de Penny Dreadful makers. Ook de eerdergenoemde Nathan Lane is nog niet bijzonder. Maar, in deze categorie is er ook goed nieuws te melden. Namelijk in de vorm van Rory Kinnear (Penny Dreadful) en Nathalie Dormer (Game of Thrones). Hoewel Kinnear nog niet veel te doen heeft, belooft zijn aanwezigheid veel goeds, maar het is voornamelijk Dormer die de kans krijgt om hier alvast wat aandacht te trekken. Naast het feit dat ze drie rollen speelt, die ze ook nog eens prima neerzet, is het haar algemene ‘screen presence’ {scherm aanwezigheid} waardoor je voortdurend doorkijkt als ze op je scherm voorbijkomt. Als ze dat weet te combineren met een sterk staaltje acteerwerk de komende afleveringen, kan het prijswinnend goed worden.

Tenslotte kom ik bij mijn derde punt. De speciale effecten en cinematografie. De speciale effecten zijn er van alle soorten en maten. In de eerste vijf minuten zit een brand die door een stagiair lijkt te zijn gemonteerd. Ik schrok daadwerkelijk van hoe slecht dit eruit zag. Frappant was dat een hierop lijkend effect een paar minuten later van topkwaliteit was. En dit schrille contrast was er tijdens de aflevering vaker. Ik heb me hier oprecht over verbaasd. Cinematografisch zag de pilot er geweldig uit. De sets, de camerabewegingen en de algehele productie is van een hoog niveau. De manier waarop Los Angeles eind jaren 30 wordt neergezet is bijzonder goed. Dat maakt overigens die slechte speciale effecten des te schrijnender.

Al met al houd ik een gemixt gevoel over na het zien van deze aflevering. Er zitten pareltjes in de aflevering maar ook brokken steenkool, als ik toch in de beeldspraak blijf. Persoonlijk ga ik zonder twijfel doorkijken, al is het alleen al om het feit dat ik mezelf niet meer in de ogen kan kijken als ik niet alle afleveringen van (een) Penny Dreadful heb gezien.

Een 7,5!
Volg Penny Dreadful: City of Angels
Day of the Dead